2024-03-28T21:59:43Zhttps://minerva.usc.es/oai/requestoai:minerva.usc.es:10347/129192020-10-13T12:14:40Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
El papel del educador y la educadora social en los centros de día de atención a la infancia: el caso del Centro de Día Abeiro
Santidrián Novo, Iria
Varela Crespo, Laura
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Educador/educadora social
Centro de día
Protección a la infancia
Apoyo escolar
Práctica pedagógica
Centro de día Abeiro
Educación social
Protección á infancia
Apoio escolar
Práctica pedagóxica
Social educator
Child protection
Day-care centre
School support
Pedagogical practice
[ES] Este trabajo pretende conocer el papel que desempeña el educador y la educadora social en
los Centros de Día, aproximándonos al análisis de las tareas de acompañamiento
socioeducativo y apoyo escolar que desarrollan. El marco de referencia para esta
investigación de campo es el Centro de Día Abeiro de la Asociación Dignidade Lugo. En un
primer momento, se hará una revisión bibliográfica sobre el tema elegido para conocer el
estado de la cuestión y familiarizarnos con los términos que se emplearán durante el trabajo:
centros de día, papel del educador y educadora social e infancia. Posteriormente, se
realizará un estudio de caso cualitativo tomando como contexto este equipamiento de la
Asociación Dignidade, utilizando diferentes técnicas de recogida de información (análisis de
documentación del centro, observación de la labor diaria de los educadores y educadoras
sociales y entrevistas a los cuatro educadores que forman parte del equipo) que permitan
indagar sobre las tareas de apoyo escolar y acompañamiento socioeducativo que realizan
los educadores y educadoras sociales. Finalmente, se buscarán posibles líneas de acción
que ayuden a mejorar y optimizar la práctica profesional en el caso analizado. [GL] Este traballo pretende coñecer o papel que desempeña o educador e a educadora social
nos Centros de Día, aproximándonos á análise das tarefas de acompañamento e apoio
escolar que desenvolven. O marco de referencia para esta investigación de campo é o
Centro de Día Abeiro da Asociación Dignidade Lugo. Nun primeiro momento, farase unha
revisión bibliográfica sobre o tema elixido para coñecer o estado da cuestión e
familiarizarnos cos termos que se empregarán durante o traballo: centros de día, papel do
educador/a social e infancia. Posteriormente, realizarase un estudo de caso cualitativo
tomando como contexto este equipamento da Asociación Dignidade, utilizando diferentes
técnicas de recollida de información (análise de documentación do centro, observación do
labor diario dos educadores e educadoras sociais e entrevistas aos catro educadores e
educadoras que forman parte do equipo) que permitan indagar sobre as tarefas de apoio
escolar e acompañamento socioeducativo que realizan os educadores e educadoras sociais.
Finalmente, buscaranse posibles liñas de acción que axuden a mellorar e optimizar a
práctica profesional no caso analizado. [EN]This project is aimed at getting an insight into the role that social educators play in day-care
centers, approaching the analysis of tasks such as school support and accompaniment. The
framework for this fieldwork is the day-care centre ‘Abeiro’, which is part of the ‘Dignidade
Lugo’ Association. Firstly, a bibliographic revision on the chosen topic will be carried out,
since this will allow us to know more about the state of this matter as well as to become
familiar with the terms that will be used throughout this paper: day-care centre, social
educator’s and infant educator’s role. We will then carry out a qualitative case study taking
the equipment of the ‘Asociacion Dignidade’ as the context and using several information
gathering techniques (analysis of documents from the centre, observations of the daily duties
of educators and interviews with four of the educators that belong to the team) enabling
investigate tutoring tasks and socio-educational support made by social educators. Finally,
we will analyze different possible lines of action that might help improve and optimize the
professional practice in the case being analyzed.
2015-04-10T12:20:31Z
2015-04-10T12:20:31Z
2015-04-10T12:20:31Z
2014
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/12919
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/152322020-09-09T11:15:52Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Morir: la muerte como ámbito de intervención de la Educación Social
Piñeiro Fernández, Belén
Gutiérrez Moar, María del Carmen
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Pedagogía de la muerte
Muerte y morir
Educación social
Duelo y acompañamiento
Pedagoxía da morte
Morte e morrer
Dó e acompañamento
Pedagogy of death
Social education
Death and dying
Duel and accompaniment
[ES] La expresión «cuadratura del círculo» representa un problema muy difícil de resolver.
En 1492, Leonardo da Vinci declaró haber resuelto la cuadratura del círculo, por lo que se
piensa que la solución al enigma geométrico se encuentra en el Hombre de Vitrubio.
Actualmente la banda de rock española, Vetusta Morla en su álbum Un día en el mundo
(2008) la octava canción denominada La cuadratura del círculo dice en la letra: Cuadrar el
círculo de esta obsesión, oh, no, asumir que rendirse no es una opción... no, no. Pues
haciendo nuestro el contenido de «NO» rendirse desde la reflexión y el análisis crítico de una
experiencia de pérdida de un ser querido buscamos que la cuadratura del círculo vidamuerte
sea posible desde el ámbito de la educación y la Educación Social. Creemos en un
proceso de morir y en una muerte más humana y aceptable para que sean toleradas por los
vivos y que se profesionalice en los momentos de acompañamiento y duelo.
El objetivo general que se pretende alcanzar en el presente Trabajo Fin de Grado
(TFG) de iniciación a la investigación documental, es ahondar en el conocimiento sobre el
morir y la muerte con la finalidad de abrir un nuevo espacio de especialización para la
Educación Social.
PALABRAS
[GL] A expresión «cuadratura do círculo» representa un problema moi difícil de resolver.
En 1492, Leonardo da Vinci declarou ter resolto a cuadratura do círculo, polo que se pensa
que a solución ao enigma xeométrico encóntrase no Home de Vitrubio. Actualmente a banda
de rock española, Vetusta Morla no seu álbum Un día en el mundo (2008) a oitava canción
denominada A cuadratura do círculo di na letra: Cadrar o círculo desta obsesión, oh, non,
asumir que renderse non é unha opción... non, non. Pois facendo noso o contido de «NON»
renderse desde a reflexión e a análise crítica dunha experiencia de perda dun ser querido
buscamos que a cuadratura do círculo vida‐morte sexa posible desde o ámbito da educación
e a Educación Social. Creemos nun proceso de morrer e nunha morte máis humana e
aceptable para que sexan toleradas polos vivos e que se profesionalice nos momentos de
acompañamento e duelo.
O obxectivo xeral que se pretende alcanzar no presente Traballo Fin de Grao (TFG) de
iniciación á investigación documental é afondar no coñecemento sobre o morrer e a morte
coa finalidade de abrir un novo espazo de especialización para a Educación Social.
[EN] The term «squaring the circle» represents a very difficult problem to solve. In 1492,
Leonardo da Vinci claims to have solved the squaring of the circle, so it is thought that the
solution to the geometric enigma lies in the Vitruvian Man. At present the band of Spanish
rock, Vetusta Morla on their album One day in the world (2008) the eighth song now called
Squaring the circle says in the letter: Squaring the circle of this obsession, oh, no, assume
that surrender is not a option... no, no. For making our content «NO» surrender from
reflection and critical analysis of an experience of loss of a loved one we seek to square the
circle of life and death possible from the field of education and social education. We believe
in a process of dying and in a more humane and acceptable to be tolerated by living and
professionalize accompaniment at times of mourning and death.
The general objective to be achieved in this Final Project (FP) initiation to documentary
research is to deepen the knowledge about death and dying in order to open a new area of
specialization for Social Education.
KEY
2017-03-29T09:18:58Z
2017-03-29T09:18:58Z
2017-03-29T09:18:58Z
2016
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/15232
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/237352020-11-17T03:00:53Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Actitudes e comportamentos das familias autóctonas respecto das persoas de procedencia migrante: unha análise dende a perspectiva da educación intercultural
Santiago Cameán, Medea
Priegue Caamaño, Diana (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Actitudes cara inmigración
Integración
Educación intercultural
Inclusión
Relacións interpersoais
Actitudes hacia la inmigración
Relaciones interpersonales
Attitudes towards immigration
Integration
Intercultural education
Inclusion
Interpersonal relationships
Este estudo recolle os resultados derivados dunha investigación de campo, cuxo propósito consiste en coñecer, así como analizar as percepcións e actitudes das familias autóctonas que frecuentan o Centro Cívico de Conxo, en relación á integración da poboación inmigrante, dende a perspectiva da educación intercultural.
Na actualidade, o fenómeno migratorio medra exponencialmente, así como as súas implicacións. É por iso, que dende a educación xorde a necesidade perentoria de analizar dende a perspectiva actitudinal, relacional, e interaccional; a realidade social en pequenos contextos comunitarios, onde existe unha situación de multiculturalidade ou convivencia de diferentes poboacións e culturas.
Nesta liña e tras realizar unha contextualización teórica, empregouse como estratexia metodolóxica o estudo de caso, combinado coa investigación descritiva tipo enquisa, a través dun cuestionario elaborado ad hoc. No eido cualitativo, e co obxecto de complementar a investigación, empregouse a técnica de observación, mediante un sistema de rexistro categorial, neste caso unha lista de control.
Finalmente, incluíronse as conclusións e discusión de resultados obtidos, ademais dun apartado con posibles liñas de actuación e propostas de intervención socioeducativa en clave de desenvolvemento comunitario dende a perspectiva da educación intercultural
Este estudio recoge los resultados derivados de una investigación de campo, cuyo propósito es conocer, así como analizar las percepciones y actitudes de las familias autóctonas que frecuentan el Centro Cívico del barrio de Conxo, en relación a la integración de la población inmigrante, desde la perspectiva de la educación intercultural.
Actualmente, el fenómeno migratorio crece exponencialmente, así como sus implicaciones. Por eso, desde la educación, surge la necesidad perentoria de analizar desde la perspectiva actitudinal, relacional e interaccional; la realidad social en contextos de pequeñas comunidades, donde existe una situación de multiculturalidad o convivencia de diferentes poblaciones y culturas.
En esta línea y después de realizar una contextualización teórica, se utilizó como estrategia metodológica el estudio de caso, combinado con la investigación descriptiva de tipo de encuesta, a través de un cuestionario elaborado ad hoc. En el campo cualitativo, y para complementar la investigación, se utilizó la técnica de observación, a través de un sistema de registro categórico, en este caso una lista de control.
Finalmente, se incluyen las conclusiones sobre los resultados obtenidos, así como un apartado con posibles líneas de actuación y propuestas de intervención socioeducativa en clave de desarrollo comunitario, desde la perspectiva de educación intercultural
This study collects the results derived from a field research, whose purpose is to know about, as well as analyze the perceptions and attitudes of native families that frequent the Civic Center of the Conxo neighbourhood, in relation to the integration of inmmigrant population, from an intercultural education perspective.
Currently, migratory phenomenon has grown exponentially, as well as its implications. Therefore, from education, arises the peremptory need of analyze from the attitudinal, relational, and interactional perspective; a social reality that occurs in small community contexts, where there is a situation of multiculturality or coexistence of different poblations and cultures.
In this line, and after the performance of a theoretical contextualization, the case study was used as a methodological strategy, combined with descriptive research of survey kind, by means of a questionnaire designed ad hoc. In the qualitative field, and to complement research, observation technique was used, by means of a categorical list, in this case a checklist.
Finally, conclusions about the results obtained were included, as well as a section with possible lines of action and socio-educational intervention proposals in the key of community development from the intercultural education perspective
2020-11-16T13:35:46Z
2020-11-16T13:35:46Z
2020-11-16T13:35:46Z
2019
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23735
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/237272020-11-17T03:00:50Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Los estilos educativos parentales y los procesos de socialización de género en el hogar: un estudio situado en el ayuntamiento de Bueu (Pontevedra)
Menduiña Hermelo, Nerea
Priegue Caamaño, Diana (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Estilos educativos
Socialización de género
Parentalidad positiva
Formación parental y educación social
Socialización de xénero
Parentalidad positiva
Formación parental e educación social
Educational styles
Socialization of gender
Positive parenting
Parent training and social education
A familia, como fonte de socialización primaria, é o núcleo fundamental da educación de todas as persoas, por iso o estilo educativo dos proxenitores constitúe unha peza chave no desenvolvemento das súas funcións educativas. O obxectivo principal desta investigación, é coñecer os estilos educativos parentais que predominan nas familias bueuenses e indagar sobre os procesos de socialización de xénero no fogar. Para iso realizamos un estudo descritivo de natureza cuantitativa servíndonos dos instrumentos (enquisas) que deseñamos para nenos e nenas de entre 10 e 11 anos e as súas respectivas familias. Entre os resultados acadados queremos destacar que, en xeral, as familias enquisadas mostran características de conduta parental democrática. En canto a socialización de xénero, non se trata de familias que transmitan estereotipos de xénero de forma directa, sen embargo, consideramos, tras analizar as súas respostas, que de forma indirecta si o fan. Entre as conclusión ás que chegamos destaca a importancia de implantar programas de formación que orienten ás familias no desenvolvemento das súas funcións dende os principios da parentalidade positiva
La familia, como fuente de socialización primaria, es el núcleo fundamental de la educación de todas las personas, por ello el estilo educativo de los progenitores constituye una pieza clave en el desarrollo de sus funciones educativas. El objetivo principal de esta investigación, es conocer los estilos educativos parentales que predominan en las familias bueuenses e indagar sobre los procesos de socialización de género en el hogar. Para ello realizamos un estudio descriptivo de naturaleza cuantitativa sirviéndonos de los instrumentos (cuestionarios) que hemos diseñado para niños y niñas de entre 10 y 11 años y sus respectivas familias. Entre los resultados obtenidos queremos destacar que, en general, las familias encuestadas muestran rasgos de conducta parental democrática. En cuanto a la socialización de género, no se trata de familias que transmitan estereotipos de género de forma directa, sin embargo, consideramos, tras analizar sus respuestas, que de forma indirecta sí lo hacen. Entre las conclusiones a las que llegamos destaca la importancia de implementar programas de formación que orienten a las familias en el desarrollo de sus funciones desde los principios de la parentalidad positiva
The family, as a source of primary socialization, is the fundamental nucleus of the education of all people, so the educational style of the parents is a key element in the development of their educational functions. The main objective of this research is to know the parental educational styles that predominate in the families bueuenses and to inquire about the processes of socialization of gender in the home. To do this, we made a descriptive study of a quantitative nature using the instruments (questionnaires) we designed for children between 10 and 11 years old and their respective families. Among the results obtained, we point out that, in general, the families surveyed show traits of democratic parental behaviour. As for the socialization of gender, these are not families that transmit gender stereotypes directly, however, we consider, after analyzing their answers, indirectly they do it. Among the conclusions we reach, it is important to implement training programs that guide families in the development of their functions from the principles of positive parenting
2020-11-16T10:21:35Z
2020-11-16T10:21:35Z
2020-11-16T10:21:35Z
2017
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23727
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/237482021-01-09T03:00:41Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
O voleibol como ferramenta no proceso reeducador de menores internos por medida xudicial. Proposta de intervención socioeducativa
Ramos Baltasar, Aida
Nogueira Pérez, Miguel Ángel (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Centros de menores
Voleibol
Delincuencia xuvenil
Educación Social
Delincuencia juvenil
Reeducación
Juvenile centers
Volleyball
Juvenile delinquency
Re-education
Social Education
O voleibol, como deporte en equipo cunhas características únicas, guiado dende a óptica educativa pode converterse nun poderoso instrumento para a reeducación de menores internos/as por medida xudicial. Estes/as adolescentes adoitan presentar carencias sociopersoais remarcadas, en xeral, por unha baixa autoestima e un infravalorado autoconcepto, o que actúa como motivador das condutas delituosas. Por elo, nos centros de reeducación de menores resulta imprescindible abordar a educación en valores para reforzar o desenvolvemento integral, como base na futura reinserción social de estos/as adolescentes. Baseándonos nesta afirmación, o seguinte traballo de fin de grao concrétase como un proxecto de intervención socioeducativa baseado no voleibol como ferramenta para a reeducación dos/as menores internos/as nun centro de menores da Comunidade Autónoma de Galicia
Volleyball, as a team sport with unique features, conducted from the educative perspective can become in a mighty instrument for the re-education of juvenile inmates by judicial measure. These teenagers usually present socio-personal lacks noticed, in general, by a low self-esteem and an undervalued self-concept, what acts as motivator of criminal behaviour. Thus, in the juvenile re-education centres is essential to approach the education in values to improve the integral development, as a base for the future social reintegration of these adolescents. Based on this affirmation, the next final degree project crystallise as a socio-educative intervention project based in volleyball as a tool in the re-education process of juvenile inmates in a minors centre in Galicia
2020-11-23T09:19:29Z
2020-11-23T09:19:29Z
2020-11-23T09:19:29Z
2018
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23748
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
oai:minerva.usc.es:10347/152682020-01-31T12:09:44Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394com_10347_8275com_10347_6400col_10347_11499col_10347_15354
La educación para la igualdad. La experiencia del Ayuntamiento de Monforte de Lemos
Vázquez Carnero, Noemí
García Antelo, Beatriz
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Igualdad
Género
Educación social
Prevención
Administración local
Igualdade
Xénero
Equality
Gender
Social education
Prevention
Local administration
[ES] Las discriminaciones por razón de sexo y género siguen presentes en
nuestra sociedad. A pesar de que se ha avanzado mucho de cara a la igualdad,
todavía queda un gran camino por recorrer. Para lograr una igualdad real y efectiva de
oportunidades entre mujeres y hombres resulta esencial pensar que la educación es el
factor clave para conseguirlo. El objetivo de esta investigación es, por una parte,
aproximarnos al marco teórico relativo a los conceptos clave que tienen que ver con la
violencia, la prevención, la coeducación, los roles y estereotipos de género, y por otra,
realizar un trabajo de campo donde se presentara una experiencia en el Ayuntamiento
de Monforte de Lemos, donde se realizará un análisis documental sobre las acciones
que se llevan a cabo en temas de igualdad, así como una pequeña entrevista a las
profesionales que trabajan en la Administración local del municipio los temas de
educación para la igualdad.
[GL] As discriminacións por razón de sexo e xénero seguen presentes na nosa
sociedade. A pesar de se teren avanzado moito de cara a igualdade, aínda queda un
gran camiño por percorrer. Para lograr unha igualdade real e efectiva de
oportunidades entre mulleres e homes resulta esencial pensar que a educación é o
factor clave para conseguilo. O obxectivo desta investigación é, por unha parte,
aproximarnos ao marco teórico relativo aos conceptos clave que teñen que ver coa
violencia, a prevención, a coeducación, os roles e estereotipos de xénero, e por outra,
realizar un traballo de campo onde se realizará unha análise documental sobre as
accións que se levan a cabo en temas de igualdade, así como unha pequena
entrevista ás profesionais que traballan na Administración local do municipio os temas
de educación para a igualdade.
[EN] Discrimination on grounds of sex and gender are still present in our society. Although
much progress has been made to bring about equality, however, there is still a long
way to go. To achieve real equality of opportunity between women and men it is
essencial to think that education is the key factor to achieve. The objectives of this
research are on the one hand, approach the theoretical framework considering the
following key concepts: violence, prevention, co-education, roles and gender
stereotypes; an on the other hand, do a field research in which an experience in the
city of Monforte de Lemos, where a documentary analysis of the actions carried out on
issues of equality as well as a short interview to professionals working in the local
administration of the municipality issues will take place will be presented education and
gender equality.
2017-04-03T08:00:10Z
2017-04-03T08:00:10Z
2017-04-03T08:00:10Z
2016
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/15268
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/139492020-01-31T17:34:59Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
A educación emocional na vellez : aproximación e proposta educativa
Felpeto Santero, Lucía
Gutiérrez Moar, María del Carmen
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Vejez
Ocio
Acción intergeneracional
Vellez
Educación emocional
Lecer
Artes-educación
Acción interxeracional
[GAO]A educación emocional é unha necesidade do ciclo vital que pretende o
desenvolvemento integral das persoas polo que, na etapa da vellez, ao detectar unha
carencia da mesma, faise unha carestía ineludible, sendo deste xeito un campo de traballo
emerxente na Educación Social. Para o tratamento da mesma é preciso o establecemento
dunha serie de criterios denominados boas prácticas, centrándose estas neste TFG no lecer
coma eixo principal, o cal se materializa en maior medida a través do binomio arteseducación,
e sendo así fundamental para o seu sustento as accións interxeracionais e o
avellentamento activo. [ES]La educación emocional es una necesidad del ciclo vital que pretende el desarrollo
integral de las personas por lo que, en la etapa de la vejez, al detectar una carencia de la
misma, se hace una carestía ineludible, siendo de esta manera un campo de trabajo
emergente en la Educación Social. Para el tratamiento de la misma es preciso el
establecimiento de una serie de criterios denominados buenas prácticas, centrándose estas
en este TFG en el ocio como eje principal, el cual se materializa en mayor medida a través
del binomio artes-educación, y siendo así fundamental para su sustento las acciones
intergeneracionales y el envejecimiento activo. [ENG] The emotional education is a need of the vital cycle that claims the integral
development of the persons by what, in the stage of the oldness, on having detected a lack
of the same one, an unavoidable scarcity is done, being hereby an emergent work camp in
the Social Education. For the treatment of the same one there is precise the establishment
of a series of criteria called good practices, centring on these on the TFG on the leisure as
principal axis, which materializes in major measure across the binomial arts-educations, and
being like that fundamentally for his sustenance the intergenerational actions and the active
aging.
2016-03-15T09:13:27Z
2016-03-15T09:13:27Z
2016-03-15T09:13:27Z
2015
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/13949
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/274602022-02-03T03:02:32Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
O Ocio Terapéutico como recurso da Educación Social en contextos hospitalarios
Chaos Núñez, Beatriz
Caballo Villar, M. Belén
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Ocio
Ocio terapéutico
Educación social
Saúde
Calidade de vida
Hospital
Salud
Calidad de vida
Leisure
Therapeutic leisure
Social education
Health
Quality of life
A día de hoxe, os tempos de ocio constitúen un importante indicador da calidade de vida na sociedade de occidente. O ocio entendido como experiencias desenvolvidas nos tempos libres convértese en ocio terapéutico cando o fin da súa práctica é axudar ás persoas a recuperarse tras unha ameaza a súa saúde. Existen servizos hospitalarios que promoven o ocio terapéutico como parte do tratamento a ter en conta para asegurar o benestar dos e das doentes, mais, contamos con profesionais do ámbito sanitario formados para por en práctica iniciativas de ocio terapéutico co fin de asegurar o acceso ó ocio e a práctica deste como terapia ou tratamento dunha doenza? Coñécese realmente a repercusión que a súa práctica ten na nosa saúde? É a educación social a profesión coa formación necesaria para a súa posta en marcha? O presente traballo de fin de grao pretende dar resposta a estas cuestións e afondar na análise do ocio terapéutico como práctica profesional da educación social
A día de hoy, los tiempos de ocio constituyen un importante indicador de la calidad de vida en la sociedad de occidente. El ocio entendido como experiencias desenvolvidas en los tiempos libres se convierte en ocio terapéutico cuando el fin de su práctica es ayudar a las personas a recuperarse tras una amenaza a su salud. Existen servicios hospitalarios que promueven el ocio terapéutico como parte del tratamiento a tener en cuenta para asegurar el bienestar de los y las pacientes, pero, ¿contamos con profesionales del ámbito sanitario formados para poner en práctica iniciativas de ocio terapéutico con el fin de asegurar el acceso al ocio y a la práctica de este como terapia o tratamiento de un problema de salud?, ¿Es la educación social la profesión con formación necesaria para su puesta en marcha?. El presente trabajo de fin de grado pretende dar respuesta a estas preguntas y profundizar en el análisis del ocio terapéutico como práctica profesional de la educación social
Today, the leisures times constitutes an important indicator of the quality of life in Western society. Leisure, understood as experiences in which free time is occupied, becomes therapeutic leisure when the purpose of its practice is to help people recover after a threat to their health. There are hospital services that promote therapeutic leisure as part of the treatment to be taken into account to ensure the well-being of patients, but do we have professionals in the health field trained to put into practice therapeutic leisure initiatives in order to ensure the access to leisure and the practice of this as therapy or treatment of a health problem? Is social education the profession with training necessary for its implementation? This final degree project aims to answer these questions and deepen the analysis of therapeutic leisure as a professional practice of social education
2022-02-02T13:46:04Z
2022-02-02T13:46:04Z
2022-02-02T13:46:04Z
2021
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/27460
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
oai:minerva.usc.es:10347/152512020-09-09T07:45:11Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Educación Social e equipamentos sociocomunitarios. Unha análise desde o concello e as asociacións de A Veiga (Ourense)
Macías García, Araceli
Caballo Villar, María Belén
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Políticas socioculturais municipais
Asociacionismo
Participación social
Equipamentos de uso comunitario
Educacion social
Políticas socioculturales municipales
Equipamientos de uso comunitario
Municipal socio-cultural policies
Social participation
Civic responsibility
Facilities for community use
Social education
[GL] No presente Traballo de Fin de Grao (TFG), analizamos as potencialidades dos
equipamentos de uso comunitario do concello de A Veiga dende dúas perspectivas: a da
administración municipal e a do movemento asociativo. Realizamos dita análise co obxectivo
de determinar as potencialidades e formular recomendacións –dende a Pedagoxía-
Educación Social- para unha maior rendabilidade social dos espazos.
Para logralo, facemos unha aproximación teórica ós tres conceptos básicos nos que se
fundamenta o traballo: políticas socioculturais municipais, participación socialasociacionismo
e equipamentos de uso comunitario. Posteriormente presentamos as
características do concello de A Veiga para contextualizar e axudar a comprender a
discusión e os resultados; expoñendo, por último, as conclusións e recomendacións.
[ES] En el presente Trabajo de Fin de Grado (TFG), analizamos las potencialidades de los
equipamientos de uso comunitario del ayuntamiento de A Veiga desde dos perspectivas: la
de la administración municipal, y la del movimiento asociativo. Realizamos dicho análisis con
el objetivo de determinar las potencialidades y formular recomendaciones – desde la
Pedagogía-Educación Social - para una mayor rentabilidad social de los espacios.
Para lograrlo, haremos una aproximación teórica a los tres conceptos básicos en los que se
fundamenta el trabajo: políticas socioculturales municipales, participación social –
asociacionismo, equipamientos de uso comunitario. Posteriormente presentaremos las
características del ayuntamiento de A Veiga para contextualizar y ayudar a comprender la
discusión y los resultados; exponiendo, por último, las conclusiones y recomendaciones.
[EN] In this Final Project, we analyze the potential of the facilities available for community use in
the municipality of A Veiga from two perspectives: that of the municipal administration and
that of special interest groups (or associations). We are conducting this analysis in order to
determine the facilities’ potential and make recommendations- from the perspective of Social
Pedagogy- Education- for greater profitability of the spaces being used. To achieve this, we
will take a theoretical approach to the three basic concepts by which work is based on:
municipal socio-cultural policies, social participation, civic responsibility and facilities for
community use. Following that, we will present the characteristics of the municipality of A
Veiga in order to contextualize and understand the argument and the results; explaining,
finally, the conclusions and recommendations.
2017-03-30T08:24:06Z
2017-03-30T08:24:06Z
2017-03-30T08:24:06Z
2016
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/15251
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/237252020-11-17T03:00:47Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Medicamentos y mayores: hacia una gestión socioeducativa desde la educación social
Bouzas Lampón, Tamara
Gutiérrez Moar, María del Carmen (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Medicamentos
Personas Mayores
Educación Social
Gestión Socioeducativa
Educador/a Social y Programa de Intervención
Persoas Maiores
Xestión Socioeducativa
Educador/a Social e Programa de Intervención
Medications
Seniors
Social Education
Socio-educational Management
Social Educator and Intervention Program
La educación para la salud en el colectivo de las personas mayores es una necesidad que no siempre se visibiliza adecuadamente en las actividades de la vida diaria de nuestros gerontes. Nuestros/as abuelos/as consumen una cantidad considerable de medicamentos y muchas veces, no tienen los conocimientos básicos para gestionarlos de forma autónoma. Así, desde la Educación Social abrimos camino en este campo para concienciar socialmente sobre este hecho. Por ello, el objetivo general de este TFG es adquirir la autonomía para medicarse convenientemente en edades avanzadas.
El proceso de elaboración de este TFG se estructura con una revisión bibliográfica sobre la salud en la vejez, siguiendo con la gestión medicamentosa en la tercera y cuarta edad, el papel que ocupa la Educación Social en el campo farmacéutico, para finalizar realizando una intervención socioeducativa de caso único que dé cuenta de un modelo de buena práctica para satisfacer el objetivo general
A educación para a saúde no colectivo das persoas maiores é unha necesidade que non sempre se visualiza adecuadamente nas actividades da vida diaria dos nosos xerontes. Os /as nosos/as avós e avoas consumen unha cantidade considerable de medicamentos e moitas veces, non teñen os coñecementos básicos para xestionalos de forma autónoma. Así, dende a Educación Social abrimos camiño neste campo para concienciar socialmente sobre este feito. Por iso, o obxectivo xeral deste TFG é adquirir a autonomía para medicarse convenientemente en idades avanzadas.
O proceso de elaboración deste TFG estrutúrase cunha revisión bibliográfica sobre a saúde na vellez, seguindo coa xestión medicamentosa na terceira e cuarta idade, o papel que ocupa a Educación Social no campo farmacéutico para finalizar realizando unha intervención socioeducativa de caso único que dea conta dun modelo de boa práctica para satisfacer o obxectivo xeral
The education for the health in the group of the major persons is a need that not always visualize adequately in the activities of the daily life of our predecessors. Our grandfathers consume a considerable quantity of medicines and often, do not have the basic knowledge to manage them of autonomous form. This way, from the Social Education we open way in this field to arouse socially on this fact. For it, the general lens of this TFG is to acquire the autonomy to take medicine suitably in advanced ages.
The process of elaboration of this TFG is structured by a bibliographical review on the health in the oldness, continuing with the management medicaments in the third and fourth age, the role that occupies the Social Education in the pharmaceutical field to finish realizing an intervention social and educational of the only case that realizes of a model of good practice to satisfy the general aim
2020-11-16T09:53:18Z
2020-11-16T09:53:18Z
2020-11-16T09:53:18Z
2017
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23725
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/274512022-02-03T03:02:31Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
O Colexio Familiar Rural de Negreira, unha loita pola educación para o rural galego
Campos López, Silvia
Costa Rico, Antón (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Historia da educación en Galicia
Educación popular
Contextos rurais
Renovación pedagóxica
Dinamización social
Historia de la educación en Galicia
Educación popular
Contextos rurales
Renovación pedagógica
Dinamización social
History of education in Galicia
Popular education
Rural contexts
Pedagogical renewal
Social revitalization
Coa preocupación por pensar as alternativas posibles para o rural galego, valémonos
da memoria oral para achegarnos a unha experiencia de formación profesional agrícola que
se deu en Galicia nos recentes anos setenta: o Colexio Familiar Rural de Negreira.
Establecemos os seus antecedentes directos nas Maisons Familiales Rurales francesas,
que guiarán outras moitas accións educativas de xestión democrática e renovación
pedagóxica.
Analizamos esta iniciativa con forte impacto social e pedagóxico, dende a premisa de
que a educación na Galicia rural estivo historicamente apartada das necesidades da súa
poboación, á vez que a dinamización social destes territorios sempre veu da man de
preocupacións persoais, tamén lonxe da administración pública.
Deste xeito, antes de comezar a dar conta da experiencia concreta de Negreira,
achegarémonos aos antecedentes tanto da fórmula na que se inscribe, como aos referidos
ao contexto histórico e educativo no que se desenvolve, buscando dilucidar as conexións
que nesta se dan entre o contexto escolar e o eido social. A través da análise dos
presupostos pedagóxicos nos que se basea e do funcionamento no día a día do Colexio,
recuperamos unha significativa experiencia da historia cultural galega con gran significado
para o que hoxe é a Educación Social
Con la preocupación por pensar las posibles alternativas para el rural gallego, nos
valemos de la memoria oral para acercarnos a una experiencia de formación profesional
agrícola que tuvo lugar en Galicia en los recientes años setenta: el Colegio Familiar Rural de
Negreira. Establecemos sus antecedentes directos en las Maisons Familiales Rurales
francesas, que guiarán otras muchas acciones educativas de gestión democrática y
renovación pedagógica.
Analizamos esta iniciativa con fuerte impacto social y pedagógico, desde la premisa
de que la educación en la Galicia rural ha estado históricamente apartada de las
necesidades de su población, a la vez que la dinamización social de estos territorios siempre ha venido de la mano de preocupaciones personales, también lejos de la administración
pública.
De este modo, antes de comenzar a dar cuenta de la experiencia concreta de
Negreira, nos acercamos a los antecedentes tanto de la fórmula en la que se inscribe, como
a los referidos al contexto histórico y educativo en el que se desarrolla, buscando dilucidar
las conexiones que en esta se dan entre el contexto escolar y el campo social. A través del
análisis de los presupuestos pedagógicos en los que se basa y del funcionamiento en el día
a día del Colegio, recuperamos una significativa experiencia de la historia cultural gallega
con gran significado para lo que hoy es la Educación Social
With the concern to think about the possible alternatives for the Galician rural , we
use the oral memory to approach an experience of agricultural professional training that took
place in Galicia in the recent seventies: the Rural Family College of Negreira. We establish
their direct antecedents in the French Maisons Familiales Rurales , which will guide many
other educational actions of democratic management and pedagogical renewal.
We analyze this initiative with a strong social and pedagogical impact, from the
premise that education in rural Galicia has historically been separated from the needs of its
population, while the social revitalization of these territories has always come hand in hand
with personal concerns , also far from public administration.
Thus, before beginning to give an account of the concrete experience of Negreira, we
approach the background of both the formula in which it is registered, as well as those
referring to the historical and educational context in which it is developed, seeking to
elucidate the connections that exist between the school context and the social field. Through
the analysis of the pedagogical budgets on which it is based and the operation in the day to
day of the School, we recover a significant experience of Galician cultural history with great
significance for what is today Social Education
2022-02-02T13:28:27Z
2022-02-02T13:28:27Z
2022-02-02T13:28:27Z
2020
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/27451
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
oai:minerva.usc.es:10347/237292020-11-17T03:00:45Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Intervención socioeducativa en contextos de prostitución. Aproximación ao traballo de rúa na comarca de Santiago de Compostela”.
Lima Reboiras, Yéssica
Bolaño Amigo, María Eugenia (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Prostitución
Educación Social
Traballo de rúa
Exclusión
Intervención Socioeducativa
Trabajo de calle
Prostitution
Social Education
Street work
Exclusion
Socio-educational intervention
A seguinte investigación trata de facer unha aproximación á intervención socioeducativa en contextos de prostitución na comarca de Santiago de Compostela. A citada tarefa faise a través da revisión bibliográfica para a teorización do concepto; ao achegamento da relación entre a Educación Social e o ámbito da prostitución a través da revisión de documentación teórica e de investigacións previas; e, igualmente, a análise do traballo de tres entidades que se enmarcan nos contextos de prostitución do panorama galego e que desenvolven un dos seus proxectos (“traballo de rúa”) na comarca de Santiago de Compostela
La siguiente investigación trata de hacer una aproximación a la intervención socioeducativa en contextos de prostitución en la comarca de Santiago de Compostela. La citada tarea se hace a través de la revisión bibliográfica para la teorización del concepto; al acercamiento de la relación entre Educación Social y el ámbito de la prostitución a través de documentación teórica y de investigaciones previas; y el análisis del trabajo de tres entidades que se enmarcan en los contextos de prostitución del panorama gallego y que desenvuelven uno de sus proyectos (“trabajo de calle”) en la comarca de Santiago de Compostela
The following investigation tries to make an approach to the socio-educational intervention in Santiago de Compostela’s prostitutional contexts. The task is done through the bibliographic review for concept´s theorization; the treatment of the relationship between Social Education and prostitution´s field through theorical documentation and previous investigations; and the work analysis of three entities that are framed in the contexts of prostitution in Galician and that develop one of their projects ("street work") in Santiago de Compostela area
2020-11-16T10:49:17Z
2020-11-16T10:49:17Z
2020-11-16T10:49:17Z
2018
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23729
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/274632022-02-03T03:02:34Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
En tempos de COVID: Educación Social e ámbito familiar nos Servizos Sociais Comunitarios de Santiago de Compostela
García López, María
Morán de Castro, María Carmen (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Covid-19
Servizo de Educación e Apoio Familiar
Servizos Sociais Comunitarios
Familias
Educadoras sociais
Servicio de Educación y Apoyo Familiar
Servicios Sociales Comunitarios
Educadoras sociales
Family Education and Support Service
Community Social Services
Families
Social educators
Este traballo busca investigar, dende unha perspectiva socioeducativa, como afectou a
Covid-19 ao Servizo de Educación e Apoio Familiar dos Servizos Sociais Comunitarios de
Santiago de Compostela e ás familias participantes no mesmo. Empregando a modalidade
de iniciación á investigación de campo, deseñouse e desenvolveuse un estudo seguindo
unha metodoloxía cualitativa. Entrevistáronse a tres educadoras sociais en calidade de
educadoras familiares que traballan no servizo, ao igual que a tres representantes de
familias participantes de cada un dos PASS aos que se vinculan. Os resultados e as
conclusións reflicten consecuencias na actividade do servizo. Destaca o aumento de
necesidades primarias, a demanda de recursos TIC e de alfabetización dixital nunha
realidade protagonizada polo mundo virtual fronte á presencialidade, dificultades
académicas e problemas de saúde emocional nos e nas menores, a incorporación de novos
perfís ao servizo e a satisfacción por parte das familias. No caso das educadoras familiares,
cabe resaltar o seu papel como apoio, a capacidade de adaptación á reestruturación da
actividade no servizo, a importancia do coidado profesional e da reflexión sobre a praxe e a
demanda de recursos coa finalidade de alcanzar maiores cotas de benestar social
Este trabajo busca investigar, desde una perspectiva socioeducativa, cómo afectó la
Covid-19 al Servicio de Educación y Apoyo Familiar de los Servicios Sociales Comunitarios
de Santiago de Compostela y a las familias participantes en el mismo. Utilizando la
modalidad de iniciación a la investigación de campo, se diseñó y desarrolló un estudio
siguiendo una metodología cualitativa. Se entrevistaron a tres educadoras sociales en
calidad de educadoras familiares trabajadoras del servicio, así como a tres representantes
de familias participantes de cada PASS al que se vinculan. Los resultados y las
conclusiones reflejan consecuencias en la actividad del servicio. Destaca el aumento de
necesidades primarias, la demanda de recursos TIC y de alfabetización digital en una
realidad protagonizada por el mundo virtual frente a la presencialidad, dificultades
académicas y problemas de salud emocional en los y las menores, la incorporación de
nuevos perfiles al servicio y la satisfacción de las familias. En cuanto a las educadoras
familiares, cabe resaltar su papel como apoyo, la capacidad de adaptación a la
reestructuración de la actividad en el servicio, la importancia del cuidado profesional y de la
reflexión sobre la praxis y la demanda de recursos para alcanzar mayores cuotas de
bienestar social
The aim of this work is to investigate how Covid-19 affected the Family Education and
Support Service of the Community Social Services of Santiago de Compostela and the
families participating in it from a socio-educational perspective. The study was designed and
developed following a qualitative methodology through field research initiation modality.
Three social educators who work in the service as family educators were interviewed, as
well as three representatives of families participating in each of the PASS to which they are
linked. The results and conclusions reflect consequences on the activity of the service.
Some aspects that stand out are the increase in primary needs, the demand for ICT
resources and digital literacy in a reality dominated by the virtual world as opposed to
face-to-face situations, the academic struggles and the emotional health problems in minors,
as well as the incorporation of new profiles to the service and family satisfaction. Regarding
female family educators, it is worth mentoring the support they provide, their ability to adapt
to the reshaping of the activity in the service, the importance of both professional care and
reflection on praxis and the demand for resources in order to achieve higher social welfare
quotas
2022-02-02T13:50:21Z
2022-02-02T13:50:21Z
2022-02-02T13:50:21Z
2021
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/27463
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
oai:minerva.usc.es:10347/128262020-09-09T07:53:52Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Os Bancos do Tempo: unha iniciativa pedagóxica e social para o desenvolvemento comunitario
Maroñas Bermúdez, Andrea
Caride Gómez, José Antonio
Gradaílle Pernas, Rita
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Bancos do tempo
Desenvolvemento comunitario
Intercambio comunitario
Bancos del tiempo
Desarrollo comunitario
Time banks
[GL] O Traballo Fin de Grao que presentamos analiza –desde unha perspectiva pedagóxica e social– os Bancos do Tempo, co fin de entendelos como unha estratexia idónea para promover e impulsar os procesos de Desenvolvemento Comunitario no eido Local. Neste sentido, faremos unha aproximación teórico-conceptual do tempo social e do tempo educativo para achegarnos á filosofía dun dos ámbitos de acción-intervención da Pedagoxía-Educación Social. Isto permitirá afondar nunha das iniciativas metodolóxicas e de actuación máis innovadoras no que respecta ao intercambio do tempo como medio para a recuperación de redes sociais (relacións de veciñanza, sentimento de pertenza, etc.), a cohesión social e a transformación das comunidades locais
[ES]El Trabajo Fin de Grado que presentamos analiza –desde una perspectiva pedagógica y
social– los Bancos del Tiempo, con el fin de entenderlos como una estrategia idónea
para promover e impulsar los procesos de Desarrollo Comunitario en el contexto Local.
En este sentido, haremos una aproximación teórico-conceptual del tiempo social y del
tiempo educativo para acercarnos a la filosofía de uno de los ámbitos de acciónintervención
de la Pedagogía-Educación Social. Esto permitirá profundizar en una de las
iniciativas metodológicas y de actuación más innovadoras en lo que respecta al
intercambio del tiempo como medio para la recuperación de redes sociales (relaciones
vecinales, sentimiento de pertenencia, etc.), la cohesión social y la transformación de las
comunidades locales
[EN] This Degree Final Project analyzes from a pedagogical and social perspective Time Banks, in order to understand them as a suitable strategy to promote and encourage Community Development processes in the Local context. In this direction, we are using a theoretical-conceptual approach of social time and educational time to near the philosophy of one of the action-intervention fields of Pedagogy-Social Education. This will allow deepening of one of the most innovative methodological and action initiatives with respect to the time exchange as a means of recovering social networks (neighborhood relationships, sense of belonging, etc.), social cohesion and local communities’ transformation
2015-04-01T10:10:25Z
2015-04-01T10:10:25Z
2015-04-01T10:10:25Z
2013
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/12826
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/237282022-10-19T10:06:56Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394com_10347_8275com_10347_6400col_10347_11499col_10347_15354
Os tempos de lecer das mulleres adultas no rural. O caso de Viana do Bolo (Ourense)
Sánchez Gómez, Tania
Caballo Villar, M. Belén
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Mulleres
Rural
Pedagoxía do Lecer
Administración Local
Educación Social
Mujer
Pedagogía del Ocio
Woman
Leisure Pedagogy
Local Government
Social Education
No presente Traballo de Fin de Grao (TFG), investigamos sobre os tempos de lecer das mulleres adultas no rural, no concello de Viana do Bolo (Ourense), co obxectivo de diagnosticar as dificultades e posibilidades neste eido e formular alternativas desde a perspectiva da Pedagoxía/Educación Social. Empregamos as potencialidades da indagación cualitativa para coñecer a perspectiva das protagonistas.
O informe fundaméntase nos tres piares conceptuais básicos que tecen as temáticas vertebradoras do traballo: tempos sociais e xénero, Pedagoxía do Lecer como intervención no tempo libre e responsabilidade da Administración Local neste proceso.
Constatamos que as canles de acceso ao lecer deste colectivo, no enclave analizado, atópanse moi debilitadas. As desigualdades de xénero, acentuadas, non propician o igual exercicio de dereitos da cidadanía, ao tempo que a ausencia dunha oferta estable por parte da Administración Pública, dificulta o lecer experiencial e humanista para o xénero feminino nesta franxa de idade –característica extrapolable ao resto da poboación
En el presente Trabajo de Fin de Grado (TFG), investigamos sobre los tiempos de ocio de las mujeres adultas en el rural, en el ayuntamiento de Viana do Bolo (Ourense), con el objectivo de diagnosticar las dificultades y posibilidades en este campo y formular alternativas desde la perspectiva de la Pedagogía/Educación Social. Utilizamos las potencialidades de la indagación cualitativa para conocer la perspectiva de las protagonistas.
El informe se fundamenta en tres pilares conceptuales básicos que tejen las temáticas vertebradoras del trabajo: tiempos sociales y género, Pedagogía del Ocio como intervención en el tiempo libre y responsabilidad de la Administración Local en este proceso. Constatamos que los canales de acceso al ocio de este colectivo, en el contexto analizado, se encuentran muy debilitados. Las desigualdades de género, acentuadas, no propician el igual ejercicio de derechos de la ciudadanía, al tiempo que la ausencia de una oferta estable por parte de la Administración Pública, dificulta el ocio experiencial y humanista para el género femenino en esta franja de edad –característica extrapolable al resto de la población
In this Final Proyect, we investigated about rural adult women´s times of leisure, in the council of Viana do Bolo (Ourense), we´re leading this analysis in order to determine difficulties and possibilities in this area to make recomendations from the perspective of Social Pedagogy/Education. We used the best of qualitative research to know women´s perspective.
The report´s based on three conceptual pillars that weave the core themes of work: gender and social times, Leisure Pedagogy like as intervention in free time and the responsability of the Local Administration in this process. We could see that the channels for access to leisure of this group, are very weak. Gender inequalities, accentuated, don´t lead to the equal exercise of rights of citizenship, while the absence of a stable supply from Public Administration hinders the experiencial-humanist entertaiment for women in this age group –feature extrapolated to rest of population
2020-11-16T10:33:55Z
2020-11-16T10:33:55Z
2020-11-16T10:33:55Z
2017
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23728
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/128252020-09-09T11:56:09Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
As hortas municipais de Belvis (Santiago de Compostela) : ¿unha experiencia de educación ambiental? Estudo do caso
Bisquert i Pérez, Kylyan Marc
Meira Cartea, Pablo Ángel
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Municipal gardens
Environmental education
Huertas municipales
Hortas municipais
Belvís
Educación ambiental
Santiago de Compostela
[GL] Xa dende os anos 70, desenvolvéronse nas cidades occidentais proxectos de Hortas Urbanas vinculadas ao campo de actuación da Educación Ambiental. Nun momento de crise (económica, social, ambiental...) como o actual, é de suma importancia revisar todas aquelas ferramentas a disposición da Educación Ambiental potencialmente capaces de promover as transformacións sociais, económicas e políticas necesarias para configurar sociedades máis responsables, socialmente xustas e ambientalmente sustentables, que garanticen o futuro de todas as formas de vida do planeta. Neste traballo de investigación de campo estúdase o caso das Hortas Municipais de Belvís (Santiago de Compostela). Preténdese realizar unha primeira aproximación dende a investigación socio-educativa a esta experiencia, por unha banda desentrañar a súa relación co campo da Educación Ambiental, así como as súas potencialidades a desenvolver, pola outra. [ES] Ya desde los años 70, se desarrollaron en las ciudades occidentales proyectos de Huertos Urbanos vinculados al campo de la Educación Ambiental. En un momento de crisis (económica, social, ambiental...) como la actual, es de suma importancia revisar todas aquellas herramientas a disposición de la Educacion ambiental potencialmente capaces de promover las transformaciones sociales, económicas y políticas necesarias para configurar sociedades más responsables, socialmente justas y ambientalmente sostenibles, que garanticen el futuro de todas las formas de vida del planeta. En este trabajo de investigación de campo se estudia el caso de los Huertos Municipales de Belvís (Santiago de Compostela). Se pretende realizar una primera aproximación desde la investigación socio-educativa a esta experiencia, por una parte, y desentrañar su relación con el campo de la Educación Ambiental, así como sus potencialidades a desarrollar, por la otra. [EN] From de early 70s Urban Gardens have been developed in the occidental cities linked to the Environmental Education. With the global crises (economic, social, environmental, etc.) that affects us nowadays it´s very important to look over all the tools that the Environmental Education has capable of promoting the social, economic an political transformations needed to configure more responsible societies. Fair societies and environmentally sustainable, which would grant the future of all the organisms on Earth. In this research work are studied the urban gardens of Belvís (Santiago de Compostela). On the one hand it tries to make an approximation from the socio-educative investigation, on the other, it tries to show its relationship with the Environmental Education, as well as its developing potentialities.
2015-04-01T09:15:42Z
2015-04-01T09:15:42Z
2015-04-01T09:15:42Z
2013
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/12825
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/139502020-09-09T11:16:45Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
El maltrato de las personas mayores. Aproximación teórica desde la educación social
Rodríguez Torres, Isabel
Gutiérrez Moar, María del Carmen
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Abuse
Elderly
Detection
Prevention
Professional intervention
Malos tratos
Intervención profesional
Persona mayor
Persoa maior
Detección
Prevención
[GL]O maltrato á persoa maior é unha realidade oculta; este tema cobra relevancia
debido ao proceso de envellecemento da poboación e pola cambiante situación da familia.
Identificar e abordar unha situación de maltrato non é doado, xa que non existe un consenso
sobre que condutas constitúen maltrato e na súa aparición mestúranse un conxunto de
acontecementos e desencadeantes, tanto sociais e culturais coma pertencentes á propia
dinámica familiar.
Na primeira parte deste TFG revísanse as definicións do maltrato ás persoas
maiores, os contextos nos que se pode dar e as diferentes tipoloxías deste así como os
factores de risco e a detección. A continuación abórdase a prevención e a intervención en
contextos de maltrato para finalizar cunha proposta de cal pode ser o papel do educador
social neste campo.[ES]El maltrato a la persona mayor es una realidad oculta; este tema cobra relevancia
debido al proceso de envejecimiento de la población y por la cambiante situación de la
familia. Identificar y abordar una situación de maltrato no es fácil, ya que no existe un
consenso sobre qué conductas constituyen maltrato y en su aparición se entremezclan un
conjunto de acontecimientos y desencadenantes, tanto sociales y culturales como
pertenecientes a la propia dinámica familiar.
En la primera parte de este TFG se revisan las definiciones del maltrato a las
personas mayores, los contextos en los que se puede dar y las diferentes tipologías del
mismo así como los factores de riesgo y la detección. A continuación se aborda la
prevención y la intervención en contextos de maltrato para finalizar con una propuesta de
cuál puede ser el papel del educador social en este campo.[EN]The mistreatment of the elderly person is a hidden reality; this issue is particularly
relevant because of the aging of the population and changing family situation. Identifying and
addressing an abusive situation is not easy, since there is no consensus on what behaviors
constitute abuse and appeared a set of events and triggers, both social and cultural as
belonging to the family dynamics intertwine itself.
In the first part of the TFG definitions of abuse are reviewed for the elderly, the
contexts in which they can give and the different types of the same and the risk factors and
detection. Then prevention and intervention in contexts of abuse addressed to finish with a
proposal for what might be the role of the social educator in this field.
2016-03-15T10:19:53Z
2016-03-15T10:19:53Z
2016-03-15T10:19:53Z
2015
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/13950
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/237342020-11-17T03:00:38Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
El ciberacoso en los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria de Redondela: una aproximación desde la Educación Social
Monteagudo Freiría, Andrea
Priegue Caamaño, Diana (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Ciberacoso
Dispositivos tecnológicos
Adolescentes
Intervención socioeducativa
Mediación ciberacoso
Dispositivos tecnolóxicos
Mediación cyberbullying
Technological devices
Teenagers
Educational intervention
Mediation
El ciberacoso constituye un problema creciente relacionado con el uso inadecuado
de los dispositivos tecnológicos. Precisamente, este trabajo pretende conocer la prevalencia
del ciberacoso entre los jóvenes, analizando el uso de las nuevas tecnologías, la relación
con el grupo de iguales en la Red y sus actitudes ante posibles comportamientos de
violencia en el ciberespacio. Para ello, se aplicó un cuestionario a un grupo de estudiantes
de Educación Secundaria Obligatoria del ayuntamiento de Redondela, consiguiendo
implicar en la investigación a un total de 191 estudiantes de 2º y 3º Curso. Los resultados
ponen de manifiesto la importancia de las tecnologías en la relación con el grupo de iguales
y evidencian la existencia de situaciones que podríamos asociar con situaciones de
ciberacoso. Además, detectamos una cifra importante de observadores de agresiones o
acoso a través de los medios digitales. Asumiendo la clara necesidad de actuar desde una
perspectiva educativa, concluimos haciendo hincapié en la relevancia de poner en marcha
en los centros escolares programas de intervención socioeducativa orientados a optimizar
las herramientas y recursos de los jóvenes para interactuar en la red y saber gestionar las
relaciones entre iguales que albergan
O ciberacoso constitúe un problema crecente relacionado co uso inadecuado dos
dispositivos tecnolóxicos. Precisamente, este traballo pretende coñecer a prevalencia do
ciberacoso entre os mozos, analizando o uso das novas tecnoloxías, a relación co grupo de
iguais na Rede e as súas actitudes ante posibles comportamentos de violencia no
ciberespazo. Para iso, aplicouse un cuestionario a un grupo de estudantes de Educación
Secundaria Obrigatoria do concello de Redondela, conseguindo implicar na investigación a
un total de 191 estudantes de 2º e 3º Curso. Os resultados poñen de manifesto a
importancia das tecnoloxías na relación co grupo de iguais e evidencian a existencia de
situacións que poderiamos asociar con situacións de ciberacoso. Ademais, detectamos
unha cifra importante de observadores de agresións ou acoso a través dos medios dixitais.
Asumindo a clara necesidade de actuar dende unha perspectiva educativa, concluímos
facendo fincapé na relevancia de poñer en marcha nos centros escolares programas de
intervención socioeducativa orientados a optimizar as ferramentas e recursos dos mozos
para interactuar na rede e saber xestionar as relacións entre iguais que albergan
The ciberacoso constitutes an increasing problem related with the unsuitable use of
the technological devices. Precisely, this work pretends to know the prevalence of the
ciberacoso between the youngsters, analysing the use of the new technologies, the relation
with the group of equal in the Network and his attitudes about of possible behaviours of
violence in the cyberspace. For this, it was applied a questionnaire to a group of students of
Compulsory High School of Redondela’s city, achieving involve into the investigation to a
191 students of 2º and 3º Course. The results put of self-evident the importance of the
technologies in the relation with the group of equal and prove the existence of situations that
could associate with situations of cyberbullying. Besides, we detected an important figure of
observers of aggressions or bullying through the digital media. Assuming the clear need to
act from an educational perspective, we conclude doing upsetting in the importance of
setting up programs in the school centres of educational intervention oriented to optimise
the tools and resources of the youngsters for interactuar in the network and know manage
the relations between equal
2020-11-16T13:28:49Z
2020-11-16T13:28:49Z
2020-11-16T13:28:49Z
2019
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23734
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/237312020-11-17T03:00:46Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Pedagogía gerontológica: la atención gerontológica centrada en la persona (AGCP) desde la educación social
Rodríguez Rodríguez, Laura
Gutiérrez Moar, María del Carmen (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Pedagogía Gerontológica
Atención Gerontológica Centrada en la Persona (AGCP)
Vejez
Envejecimiento
Educación Social y Educador/a Social
Pedagoxía Xerontolóxica
Atención Xerontolóxica Centrada na Persoa (AXCP)
Vellez
Educación Social e Educador/a Social Gerontological
Pedagogy
Person Centered Gerontological Care (PCGC)
Old Age
Aging
Social Education and Social Educator
El objetivo principal de esta investigación documental es mostrar la Atención Gerontológica Centrada en la Persona (AGCP) como un modelo para orientar la mejora de la calidad de vida de las personas mayores, donde se consideran valores nucleares la salvaguarda de la dignidad de la persona, el respeto a su singularidad y el derecho al control de su propia vida. Dentro de la AGCP, la autonomía se reconoce como un asunto clave en la atención cotidiana, donde la Educación Social juega un papel importante partiendo de la Animación Sociocultural (ASC), el tiempo de ocio y la educación a lo largo de la vida hacia el logro de un Desarrollo Comunitario (DC).
Desde el ámbito de la educación, reconocemos la acción gerontológica profesional bajo el concepto de la Pedagogía Gerontológica, donde la AGCP se convierte en un amplio campo de trabajo para el/la Educador/a Social, junto con el resto de profesionales que puedan conformar el equipo interdisciplinar, cuya acción es ver la vejez y el envejecimiento de la población manteniendo los principios de este nuevo modelo
O obxectivo principal desta investigación documental é mostrar a Atención Xerontolóxica Centrada na Persoa (AXCP) como un modelo para orientar a mellora da calidade de vida das persoas maiores, onde se consideran valores nucleares a salvagarda da dignidade da persoa, o respecto a súa singularidade e o dereito ao control da súa propia vida. Dentro da AGCP, a autonomía recoñécese como un asunto clave na atención cotiá, onde a Educación Social xoga un papel importante partindo da Animación Sociocultural (ASC), o tempo de lecer e a educación ao longo da vida cara ao logro dun Desenvolvemento Comunitario (DC).
Dende o ámbito da educación, recoñecemos a acción xerontolóxica profesional baixo o concepto da Pedagoxía Xerontolóxica, onde a AXCP convértese nun amplo campo de traballo para o/a Educador/a Social, xunto co resto de profesionais que podan conformar o equipo interdisciplinar, cuxo acción é ver a vellez e o avellentamento da poboación mantendo os principios deste novo modelo
The main objective of this documentary research is to show the Person Centered Gerontological Care (PCGC) as a model to guide the improvement of the quality of life of the elderly, where nuclear values are considered to safeguard the dignity of the person, Respect for their uniqueness and the right to control their own lives. Within the PCGC, autonomy is recognized as a key issue in day-to-day care, where Social Education plays an important role starting from the Sociocultural Animation (SCA), leisure time and education throughout life towards the achievement of a Community Development (CD).
From the field of education, we recognize the professional gerontological action under the concept of Gerontological Pedagogy, where the PCG becomes a wide field of work for the Social Educator, along with the rest of the professionals that can make up the team interdisciplinary, whose action is to see the aging and aging of the population maintaining the principles of this new model
2020-11-16T11:44:36Z
2020-11-16T11:44:36Z
2020-11-16T11:44:36Z
2018
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23731
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/237262020-11-17T03:00:40Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Relaciones afectivo-sexuales en personas con Parálisis Cerebral. Un proyecto de intervención socioeducativa
Collazo González, Andrea
Morán de Castro, María Carmen (dir.)
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Educación Social
Parálisis Cerebral
Relaciones afectivo-sexuales
Propuesta socioeducativa
Recursos
Parálise Cerebral
Relacións afectivo-sexuais
Proposta socioeducativa
Social Education
Cerebral Palsy
Affective-sexual relations
Socio-educational proposa
Resources
Mediante este Trabajo de Fin de Grado se realizará el diseño de un proyecto de intervención socioeducativo para el colectivo de personas con parálisis cerebral, incluido en el ámbito de la educación para la mediación, la inclusión social y la diversidad de la Educación Social. Concretamente, realizaremos una propuesta de acción socioeducativa de formación y sensibilización en el ámbito de las relaciones afectivo-sexuales dirigido a las personas, familiares y profesionales que acuden a APAMP (Asociación de Familias de Personas con Parálisis Cerebral), en Vigo.
Nuestros objetivos serán profundizar en el conocimiento de las características, necesidades y posibilidades del colectivo; sensibilizar y ayudar a las familias en un tema que les resulta difícil; e investigar e informar sobre las iniciativas, recursos y experiencias para facilitar estas relaciones. Partiendo de un análisis de la realidad de la Asociación, se realiza una propuesta de trabajo con el interés de que se incorporen en los planes de trabajo de la entidad iniciativas socioeducativas en el ámbito de la educación afectivo-sexual
Mediante este Traballo de Fin de Grao realizarase o deseño dun proxecto de intervención socieducativo para o colectivo de persoas con parálise cerebral, incluído no ámbito da educación para a mediación, a inclusión social e a diversidade da Educación Social. Concretamente, realizaremos unha proposta de acción socioeducativa de formación e sensibilización no ámbito das relacións afectivo-sexuais dirixido ás persoas, familiares e profesionais que acoden a APAMP (Asociación de Familias de Personas con Parálisis Cerebral), en Vigo.
Os nosos obxectivos serán afondar no coñecemento das características, necesidades e posibilidades do colectivo; sensibilizar e axudar ás familias nun tema que lles resulta difícil; e investigar e informar sobre as iniciativas, recursos e experiencias para facilitar estas relacións. Partindo dun análise da realidade da Asociación, realizarase unha proposta de traballo có interese de que se incorporen nos plans de traballo da entidade iniciativas socioeducativas no ámbito da educación afectivo-sexual
This dissertation will undertake the design of a socio-educational intervention project focused on people with cerebral palsy, included in the field of educational mediation, social inclusion and diversity within Social Education. More precisely, we will conduct a socio-educational proposal for action with learning and awareness-raising purposes, in the area of affective-sexual relations addressing patients, relatives and professionals attending the APAMP institution (relatives of people with cerebral palsy association) in Vigo.
Our goal is to broaden the knowledge of the diverse features, needs and options for this social group; while raising awareness and assisting the families facing a rather hard issue. Further, it aims to investigate and to inform about the different initiatives, resources and experiences available to facilitate these relationships.
On the basis of an analysis of the Association’s experience, a work proposal will be carried out so as to encourage the integration of socio-educational initiatives for affective-sexual education into the working plans of the institution
2020-11-16T10:02:58Z
2020-11-16T10:02:58Z
2020-11-16T10:02:58Z
2017
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23726
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/237302021-02-11T11:49:50Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394com_10347_8275com_10347_6400col_10347_11499col_10347_15354
Mulleres galegas emprendedoras no eido da Educación Social
Otero Vicente, Rebeca
Varela Crespo, Laura
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Mulleres
Educadoras sociais
Perspectiva de xénero
Emprendemento
Proxectos socioeducativos
Mujeres
Educadoras sociales
Perspectiva de género
Emprendimiento
Proyectos socioeducativos
Women
Social educators
Gender perspective
Entrepreneurship
Socioeducational projects
A presente investigación pretende indagar acerca dunha realidade coa que se convive
na actualidade, que é o traballo das mulleres galegas emprendedoras no eido da
Educación Social. Estas mulleres contan a súa experiencia, onde expoñen as
dificultades que se atopan na integración ao mundo laboral por conta propia como
educadoras sociais, así como a importancia dos aspectos positivos que pesan para
poder seguir adiante cos seus proxectos de intervención socioeducativa. O obxectivo
principal é coñecer a experiencia de mulleres emprendedoras na Educación Social na
comunidade autónoma galega para analizar as dificultades e beneficios que lles
achegou esta experiencia. Mediante o instrumento de natureza cualitativa (entrevista)
realizamos unha análise descritiva da información recollida. Entre as conclusións
obtidas salientamos a importancia da existencia de iniciativas como esta de cara ao
desenvolvemento persoal e profesional destas mulleres, posto que permite dar
visibilidade da súa realidade e servir de persoas referentes na comunidade
La presente investigación pretende indagar acerca de una realidad con la que se convive
en la actualidad, que es el trabajo de las mujeres gallegas emprendedoras en el ámbito
de la Educación Social. Estas mujeres cuentan su experiencia, exponiendo las
dificultades que se encuentran en la integración al mundo laboral por cuenta propia
como educadoras sociales, así como la importancia de los aspectos positivos que pesan
para poder seguir adelante con sus proyectos de intervención socioeducativa. El objetivo
principal es conocer la experiencia de mujeres emprendedoras en la Educación Social
en la comunidad autónoma gallega para analizar las dificultades y beneficios que les
condujo esta experiencia. Mediante el instrumento de naturaleza cualitativa (entrevista)
realizamos un análisis descriptivo de la información recogida. Entre las conclusiones
obtenidas destacamos la importancia de la existencia de iniciativas como esta de cara
a un desarrollo personal y profesional de estas mujeres, puesto que permite dar
visibilidad de su realidad y servir de personas referentes en la comunidad
The present investigation tries to inquire about a reality with which it coexists in the
actuality, which is the work of the Galician women enterprising in the field of the Social
Education. These women tell their experience, exposing the difficulties that are found in
the integration into the labor world on their own as social educators, as well as the
importance of the positive aspects that weigh to be able to continue with their projects of
socio-educational intervention. The main objective is to know the experience of women
entrepreneurs in Social Education in the Galician autonomous community to analyze the
difficulties and benefits that this experience led them. Through the instrument of
qualitative nature (interview) we perform a descriptive analysis of the information
collected. Among the conclusions obtained, we highlight the importance of the existence
of initiatives like this one in view of the personal and professional development of these
women, since it allows to give visibility of their reality and to serve as reference persons
in the community
2020-11-16T11:10:30Z
2020-11-16T11:10:30Z
2020-11-16T11:10:30Z
2018
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/23730
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
oai:minerva.usc.es:10347/152382020-01-31T11:27:43Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Medidas e Prestacións para a Inclusión Social: Análise comparativa entre Galicia e Euskadi
Docabo Iglesias, María
Morán de Castro, María Carmen
Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Teoría da Educación, Historia da Educación e Pedagoxía Social
Educación social
Inclusión social
Prestación social
Asistencia
Emancipación
Social education
Social inclusion
Social benefits
Care intervention
Emancipation
[GL] A inclusión social das persoas que se encontran en situación de risco ou excluídas
continúa sendo un reto para esta sociedade, como así o demostran os datos dos informes
máis recentes. Este traballo pretende revisar, dende a perspectiva da Educación Social, a
situación actual das medidas e prestacións sociais que existen en Galicia e Euskadi para
posibilitar a inclusión social. Partimos da premisa de que a tipoloxía das medidas,
asistencial ou emancipadora, inflúe na calidade dos procesos socioeducativos. Realízase un
traballo de iniciación á investigación documental analizándose a lexislación, informes e
publicacións dos e das profesionais e académico/as, para coñecer ademais da situación
actual, a súa posible evolución e estratexias de mellora.
[ES] La inclusión social de las personas que se encuentran en situación de riesgo o
excluidas continúa siendo un reto para esta sociedad, como así lo demuestran los datos de
los informes más recientes. Este trabajo pretende revisar, desde la perspectiva de la
Educación Social, la situación actual de las medidas y prestaciones sociales que existen en
Galicia y Euskadi para posibilitar la inclusión social. Partimos de la premisa de que la
tipología de las medidas, asistencial o emancipadora, influye en la calidad de los procesos
socioeducativos. Se realiza un trabajo de iniciación a la investigación documental
analizándose la legislación, informes y publicaciones de los y las profesionales y
académico/as, para conocer además de la situación actual, su posible evolución y
estrategias de mejora
[EN] Social inclusion of people who are at risk or exclusion remains a challenge to society, as
evidenced by the information of most recent reports. This essay intends to review the current
situation of the acts and social benefits that exist in Galicia and Euskadi to make social
inclusion possible, from the perspective of Social Education. The premise is that benefit
typology (care intervention or emancipation) has an influence on the quality of socioeducational
processes. After documentary search and by analysis of legislation, reports and
professional opinion we want to know the current situation in addition to its possible
evolution and study the possible improvements.
2017-03-29T11:40:16Z
2017-03-29T11:40:16Z
2017-03-29T11:40:16Z
2016
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/15238
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/139952020-01-31T17:14:49Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Educación e novas tecnoloxías
Varela Leiras, Eva María
Touriñán López, José Manuel
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Education
Knowledge society
ICT
Digital skills
Digital and media literacy
Sociedad del conocimiento
Competencia digital
Alfabetización digital y mediática
Educación
Sociedade do coñecemento
TIC
Competencia dixital
Alfabetización dixital e mediática
[GL] A modalidade elexida para desenvolver o traballo fin de grao é a investigación documental.
O obxceto do traballo é o estudo da relación entre educación e as tecnoloxías da
información e a comunicación (TIC), conceptualizando éstas como posibilidade e ao mesmo
tempo como elemento limitador. As TIC son un medio e os medios non son neutrais. Na
sociedade da información e o coñecemento, éstas afectan aos procesos educativos e
plantexan novos retos. Supoñen un plus de aprendizaxe que pode conlevar a unha situación
de desigualdade (risco de “fenda dixital”)
As competencias TIC son un “novo concepto de aprendizaxe” caracterizado por:
- Espazo que vai máis alá da escola.
- Ferramientas emerxentes e disrutoras: transformadoras de contornas e creadoras de
outras novas.
- TIC como nova contorna de aprendizaxe e coma enlace entre diferentes contornas
- Espazo para la creatividade e o desenvolvemento.
- Mediacións que favorecen a reflexión crítica e o exercicio da ciudadanía global.
Abordase o estudo dos conceptos clave nesta temática e profundizarase na figura
profesional del educador/a social como axente potenciador da e-inclusión.
[ES] La modalidad elegida para desarrollar el trabajo fin de grado es la de investigación
documental.
El objeto de este trabajo es el estudio de la relación entre la educación y las tecnologías de
la información y la comunicación ( en adelante TIC), conceptualizando éstas como
posibilidad y al mismo tiempo como elemento limitador. Las TIC son un medio y los medios
no son neutrales. En la sociedad de la información y el conocimiento, éstas afectan a los
procesos educativos y plantean nuevos retos. Suponen un plus de aprendizaje que puede
conllevar a una situación de desigualdad (riesgo de “brecha digital”).
Las competencias TIC son un “nuevo concepto de aprendizaje” caracterizado por:
- Espacio que va más allá de la escuela.
- Herramientas emergentes y disruptoras: transformadoras de contextos y creadoras
de otros nuevos.
- TIC como nuevo contexto de aprendizaje y como enlace entre distintos contextos.
- Espacio para la creatividad y el desarrollo.
- Mediaciones que favorecen la reflexión crítica y el ejercicio de la ciudadanía global.
Se abordará el estudio de los conceptos clave en esta temática y se profundizará en la
figura profesional del educador/a social como agente potenciador de la e-inclusión
[EN] The method chosen to develop my final degree work is a documentary research.
The purpose of this work is the study of the relationship between education and information
and communication technologies (ICT), understanding ICT as a possibility and at the same
time as a limiting element. ICT are a means and these means are not neutral. In our
information and knowledge society, these affect the educational processes and suggest new
challenges. They suppose a plus in learning, which can lead to a situation of inequality (the
risk of digital divide)
ICT skills are a "new concept of learning" characterized by:
- Spaces outside of schools.
- Emerging and disrupting tools: transforming contexts and creating new ones.
- ICT as a new learning environment and as a liaison between different contexts.
- A space for creativity and development.
3
- Mediations that promote critical thinking and the exercise of global citizenship.
The study of the key concepts addressed in this subject and the professional figure of the
educator / a social as enhancing agent e-inclusion will be studied.
2016-03-22T09:43:05Z
2016-03-22T09:43:05Z
2016-03-22T09:43:05Z
2015
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/13995
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/152372020-09-09T07:43:59Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
Análisis del clima familiar y resiliencia en una muestra de estudiantes universitarios de primer curso
Caamaño Fandiño, Alba María
Godás Otero, Agustín
Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Psicoloxía Social, Básica e Metodolóxica
Resiliencia
Clima familiar
Superación
Adversidad
Aprendizaje
Adversidade
Aprendizaxe
Resilience
Family atmosphere
Overcoming
Adversity
Learning
[ES] La modalidad elegida para desarrollar este Trabajo de Fin de Grado es la de iniciación a la investigación de campo. Así, este estudio se plantea con el objetivo general de analizar la resiliencia y el clima familiar en una muestra del alumnado universitario de primer año, en esta ocasión, perteneciente a la Universidad de Santiago de Compostela.
La sociedad cambia constantemente y, con ella, las necesidades de los individuos y las adversidades a las que se enfrentan. Es por eso que, hoy en día, debemos desarrollar nuestra competencia adaptativa, siendo capaces de contemplar cualquier tipo de situaciones, incluso las más desfavorables, como oportunidades para aprender, crecer y desarrollarnos. En definitiva, enfrentarnos a estas circunstancias desde la resiliencia, cuyo desarrollo está estrechamente vinculado con el clima familiar.
En esta línea, a lo largo de las siguientes páginas se realiza una contextualización teórica sobre la resiliencia, el clima familiar y la vinculación entre ambos conceptos, así como una demostración empírica de la teoría expuesta. Finalmente, se concluye con una discusión sobre los resultados de la parte empírica de la investigación y se proponen posibles líneas de actuación.
[GL] A modalidade elixida para desenvolver este Traballo de Fin de Grao é a de iniciación á investigación de campo. Así, este estudo orientase co obxectivo xeral de analizar a resiliencia e o clima familiar nunha mostra do alumnado universitario de primeiro ano, nesta ocasión, pertencente á Universidade de Santiago de Compostela.
A sociedade cambia constantemente e, con ela, as necesidades dos individuos e as adversidades ás que se enfrontan. É por iso que, hoxe en día, debemos desenvolver a nosa adaptabilidade, sendo capaces de contemplar calquera tipo de situacións, incluso as máis desfavorables, coma oportunidades para aprender, crecer e desenvolvernos. En definitiva, enfrontarnos a estas circunstancias dende a resiliencia, cuxo desenvolvemento está estreitamente vinculado co clima familiar.
Nesta liña, ao longo das seguintes páxinas realizase unha contextualización teórica sobre a resiliencia, o clima familiar e a vinculación entre ambos conceptos, así como unha demostración empírica da teoría exposta. Finalmente, conclúese cunha discusión sobre os resultados da parte empírica da investigación e propóñense posibles liñas de actuación.
[EN] This Final Degree Project was developed following the Field Research Modality. The main objective of this study is to set out and analyse resilience and family atmosphere in a sample from first year university students who, in this case, belong to the University of Santiago de Compostela.
Society changes constantly and this leads to changes in the needs and adversities that people have to confront. This is why, nowadays, we must develop our adaptive capacity, being able to see any kind of situation, even in the worst conditions, as a chance to learn, grow and develop ourselves. In the end, we must face these circumstances with resilience, whose development is closely related to the family atmosphere.
In this respect, throughout the following pages a theoretical contextualization is realized about resilience and family atmosphere, the relation between both concepts and an empirical demonstration of the explained theory. Finally, we conclude with a discussion on the results of the empirical part of the research and we propose possible lines of action.
2017-03-29T11:13:20Z
2017-03-29T11:13:20Z
2017-03-29T11:13:20Z
2016
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/15237
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
oai:minerva.usc.es:10347/274622022-02-03T03:02:33Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
O dereito da infancia á participación social: o caso do Foro de Participación Infantil e Adolescente de Teo
Riádigos Couso, Xabier
Gradaílle Pernas, Rita
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Infancia(s)
Dereitos
Participación social
Cidadanía
Educación social
Derechos
Ciudadanía
Childhood (s)
Rights
Social participation
Citizenship
Social education
As nenas e os nenos son cidadás e cidadáns do presente e suxeitos activos que han de
educarse para exercer e gozar dos dereitos civís, sociais, políticos e culturais en condicións
de equidade. Partindo desta premisa, nunha sociedade democrática o dereito á participación
da infancia debe ser garantido por parte das administracións e gobernantes. Así, o presente
Traballo de Fin de Grao pretende analizar -en clave socioeducativa- a experiencia do Foro
de Participación Infantil e Adolescente (FoPIA) de Teo dende a perspectiva das nenas,
nenos e adolescentes e da educadora social. Para logralo, realízase unha investigación de
carácter cualitativo enfocada ao estudo de caso baseado na recollida de datos por medio de
instrumentos como a análise documental, a entrevista en profundidade e o grupo de
discusión. Os resultados mostran que o dereito á participación vese reforzado e impulsado
coa creación do órgano de participación local, á vez que resulta un proceso en continua
construción que debe ser guiado e acompañado a fin de educar na e para a participación
social. Un proceso -non exento de retos e limitacións- que esixe a participación activa,
implicativa e protagónica das NNA para conformar unha cidadanía crítica, consciente e
responsable para coa súa comunidade
Las niñas y los niños son ciudadanas y ciudadanos del presente y sujetos activos que han
de educarse para ejercer y disfrutar de los derechos civiles, sociales, políticos y culturales
en condiciones de equidad. Partiendo de esta premisa, en una sociedad democrática el
derecho a la participación de la infancia debe ser garantizado por parte de las
administraciones y gobernantes. Así, el presente Trabajo de Fin de Grado pretende analizar
-en clave socioeducativa- la experiencia del Foro de Participación Infantil y Adolescente
(FoPIA) de Teo desde la perspectiva de las niñas, niños y adolescentes y de la educadora
social. Para lograrlo, se realiza una investigación de carácter cualitativo enfocada al estudio
de caso basado en la recogida de datos por medio de instrumentos como el análisis
documental, la entrevista en profundidad y el grupo de discusión. Los resultados muestran
que el derecho a la participación se ve reforzado e impulsado con la creación del órgano de
participación local, al tiempo que resulta un proceso en continua construcción que debe ser
guiado y acompañado al fin de educar en la y para la participación social. Un proceso -no
exento de retos y limitaciones- que exige la participación activa, implicativa y protagónica de las NNA para conformar una ciudadanía crítica, consciente y responsable para con su
comunidad
Girls and boys are citizens of the present and active subjects who must be educated to
exercise and enjoy civil, social, political and cultural rights under conditions of equality.
Starting from this premise, in a democratic society the right to participation of children must
be guaranteed by the administrations and governments. Thus, this End-of-Degree Project
aims to analyze -in a socio-educational key- the experience of the Forum for Child and
Adolescent Participation (FoPIA) of Teo from the perspective of girls, boys and adolescents
and of the social educator. To achieve this, a qualitative research is carried out focused on
the case study based on the collection of data through instruments such as documentary
analysis, in-depth interview and discussion group. The results show that the right to
participation is reinforced and promoted with the creation of the local participation group, at
the same time that it results in a process in continuous construction that must be guided and
accompanied in order to educate in and for social participation. A process -not exempt from
challenges and limitations- that requires the active, implicative and leading participation of
the children and adolescents to form a critical, conscious and responsible citizenship towards
their community
2022-02-02T13:49:04Z
2022-02-02T13:49:04Z
2022-02-02T13:49:04Z
2021
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/27462
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
open access
oai:minerva.usc.es:10347/152672020-01-31T12:07:00Zcom_10347_9606com_10347_6398com_10347_6394col_10347_11499
ComunicARTE. O teatro como ferramenta de transformación social
Porrúa Refojo, Beatriz
Longueira Matos, Silvana
Universidade de Santiago de Compostela. Facultade de Ciencias da Educación
Teatro
Educación social
Educación creativa
Educación artística
Diversidade funcional
Diversidad funcional
Theatre
Family support
Creative education
Artistic education
Functional diversity
[GL] O traballo fin de grao “ComunicARTE. O teatro como ferramenta de transformación
social” xorde a raíz dun compromiso persoal coas artes e, concretamente, coa inclusión
do teatro no ámbito educativo, con especial interese na intervención con persoas con
diversidade funcional. Este traballo realízase co fin de explorar o estado da cuestión e
consolidar argumentos que avalen a inserción do teatro como ferramenta educativa.
Nunha primeira parte abórdase o marco conceptual co fin de relacionar e mobilizar
conceptos. Na segunda parte do traballo se desenvolve unha proposta de intervención
socioeducativa, ComunicARTE, contextualizada no Centro Ocupacional AMIPA de
Sorribas (Rois), na que se emprega o teatro e a potenciación da creatividade como
medio para unha mellor comunicación entre as persoas implicadas e a comunidade.
Este traballo ven a reclamar formación especializada nas diferentes artes ao longo da
traxectoria inicial das educadoras e dos educadores sociais.
[ES] El trabajo fin de grado “ComunicARTE. El teatro como herramienta de transformación
social” surge a raíz de un compromiso personal con las artes y, concretamente, con la
inclusión del teatro en el ámbito educativo, con especial interés en la intervención con
personas con diversidad funcional. Este trabajo se realiza con el fin de explorar el estado
de la cuestión y consolidar argumentos que avalen la inserción del teatro como
herramienta educativa. En una primera parte se aborda el marco conceptual con el fin
de relacionar y movilizar conceptos. En la segunda parte del trabajo se desenvuelve una
propuesta de intervención socioeducativa, ComunicARTE, contextualizada en el Centro
Ocupacional AMIPA de Sorribas (Rois), en la que se utiliza el teatro y la potenciación de
la creatividad como medio para una mejor comunicación entre las personas implicadas y
la comunidad. Este trabajo viene a reclamar formación especializada en las diferentes
artes a lo largo de la trayectoria inicial de las educadoras y de los educadores sociale
[EN] The final project "ComunicARTE. The concept of theatre as a social transformation tool”
arises from a personal commitment towards art and specifically with the inclusion of
theatre in education, with special attention to people with functional diversity. This work is
done in order to explore the state of this issue and strengthen arguments that guarantee
the inclusion of theatre as an educational tool. The first part deals with the conceptual
framework in order to connect and mobilize concepts. The second part of the work
unravels a proposal for socio educational intervention, comunicARTE, contextualized in
AMIPA, the occupational centre in Sorribas (Rois), in which theatre and the promotion of
creativity is used as a means for better communication among the people involved in the
community. This work requires special training in the different arts during the initial path
of the family support specialists
2017-04-03T07:46:12Z
2017-04-03T07:46:12Z
2017-04-03T07:46:12Z
2016
bachelor thesis
http://hdl.handle.net/10347/15267
glg
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
open access
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España