Accesibilidad e inclusión en el Espacio Europeo de Educación Superior: el caso de la Universidad de Santiago de Compostela
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10347/15484
Files in this item
Metadata
Title: | Accesibilidad e inclusión en el Espacio Europeo de Educación Superior: el caso de la Universidad de Santiago de Compostela |
Author: | Álvarez Núñez, Quintín Fernández Tilve, María Dolores Malvar Méndez, María Laura |
Affiliation: | Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Pedagoxía e Didáctica |
Subject: | Accesibilidad | Universidad | Discapacidad | Servicios de apoyo | |
Date of Issue: | 2012 |
Publisher: | Universidad de Oviedo. Instituto de Investigación e Innovación Educativa (INIE) |
Citation: | Fernández Tilve, M. D.; Álvarez Núñez, Q. y Malvar, L. (2012). Accesibilidad e inclusión en el Espacio europeo de Educación superior. "Malvar Méndez", 40 (3), p.71-82 |
Abstract: | La Universidad de hoy se enfrenta al reto de la Accesibilidad Universal, que, más allá de la supresión
de barreras arquitectónicas, se extiende a todo tipo de productos y servicios. Esto nos ha llevado
a poner en marcha un estudio, de carácter exploratorio, dirigido a recabar información sobre las
barreras que se encuentran los estudiantes con discapacidad; establecer claves para diseñar un servicio
de apoyo que ayude a éstos y a sus docentes a generar materiales a formatos accesibles; y diseñar
un protocolo de actuación específico para los servicios de apoyo. En la fase del estudio que
se presenta en este artículo, participan tres profesores de la Universidad de Santiago de Compostela
(USC), seleccionados mediante muestreo incidental, a los que se les realizó una entrevista semiestructurada
y en profundidad. Los resultados obtenidos informan de la distancia existente entre los
valores y principios declarados solemnemente, a nivel institucional, a favor de la inclusión y las carencias
que en este ámbito muestra la realidad cotidiana en nuestra Universidad. Accessibility and inclusion in the European Higher Education Area: the case of the University of Santiago de Compostela. Nowadays, universities are facing the challenge of “Universal Accessibility” which, beyond the removal of architectural barriers, extends to all types of products and services. This led us to launch an exploratory study intended to meet several objectives: obtaining information about the barriers faced by students with disabilities, establishing relevant points as to facilitate the design for a support service that helps students and their teachers to create materials with accessible formats, and designing a specific protocol for the support services. At this phase of the study, three lecturers from the University of Santiago de Compostela (USC) are involved. They were selected by an incidental sample of subjects and they underwent a emi-structured in depth interview. The results obtained in this phase of the study, presented in this paper, show the distance between the values and principles declared solemnly, at the institutional level, in favor of inclusion and the real shortcomings in this area, which shows the daily reality at our university. |
Publisher version: | http://www.uniovi.net/ICE/publicaciones/Aula_Abierta |
URI: | http://hdl.handle.net/10347/15484 |
ISSN: | 0210-2773 |
Rights: | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Collections
-
- DPD-Artigos [788]
- Stellae-Artigos [95]
The following license files are associated with this item: