La educación intercultural y el pluralismo religioso: propuestas pedagógica para el diálogo
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10347/17568
Files in this item
Metadata
Title: | La educación intercultural y el pluralismo religioso: propuestas pedagógica para el diálogo |
Alternative Title: | Intercultural education and religion pluralism: pedagogical proposals for dialogue |
Author: | Santos Rego, Miguel Ángel |
Affiliation: | Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Pedagoxía e Didáctica |
Subject: | Educación religiosa | Pluralismo cultural | Programas interculturales | Aprendizaje cooperativo | Competencia cívica | Religious education | Cultural pluralism | Intercultural programs | Cooperative learning | Civics | |
Date of Issue: | 2017 |
Publisher: | Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) |
Citation: | Santos Rego, M.A. (2017). La educación intercultural y el pluralismo religioso: Propuestas pedagógicas para el diálogo. [Intercultural education and religious pluralism: Pedagogical proposals for dialogue]. Educación XX1, 20(1), 17-35, doi: 10.5944/educXX1.12861 |
Abstract: | La diversidad cultural subsume también la diversidad religiosa de una
sociedad y, por extensión, del mundo. Partiendo de esta premisa, lo que
defendemos en el estudio es una pedagogía dialógica capaz de abrir vías de
innovación educativa intercultural susceptibles de optimizar en los alumnos
el conocimiento y la valoración del pluralismo religioso en la sociedad
civil. En este trabajo pretendemos resaltar la posibilidad de desarrollar,
también en esta dimensión, una acción educativa bien diseñada, abordando
el aprecio por el pluralismo religioso en las aulas desde primaria hasta la
universidad.
Considerando distintas hipótesis acerca de la construcción dialógica del
aprendizaje, realizamos una revisión de los componentes históricos que fluyen
en el tratamiento del tema (diálogo y desarrollo ético; flujos migratorios y diversidad
religiosa; educación intercultural y nueva ilustración; religión, ciudadanía
y derechos humanos; o religión, diversidad cultural y pedagogía dialógica).
Se pone de manifiesto la necesidad de que la educación intercultural aborde
claramente la cuestión del pluralismo religioso, para lo cual se justifica, con
criterio pedagógico-curricular, el aprendizaje cooperativo, con propuesta de nuevas técnicas de acción en el aula, concretamente, Jigsaw, estudio de casos
y las narrativas autobiográficas.
Cuidando de no mistificarlas, las técnicas de acción cooperativa en el aula
pueden ayudar al progreso de una pedagogía dialógica que, en este caso,
supondría que los alumnos aumenten su toma de conciencia acerca de las
distintas visiones religiosas de la existencia. Y, por supuesto, tal pedagogía
no repele el despliegue de controversias constructivas en torno a cuestiones
cruciales de la vida Cultural diversity also subsumes the religious diversity in a society and, by extension, in the world. Starting from this premise, this paper advocates a dialogical pedagogy capable of paving the way for intercultural educational innovation which can optimize the students’ knowledge and appreciation of the existing religious pluralism in civil society. This work is aimed at emphasizing the possibility of developing, also in this dimension, a well-designed education action, addressing the appreciation for religious pluralism in the classroom from elementary education to university. Method. Considering different hypotheses on the dialogical construction of learning, a review is carried out regarding the intrinsic historical components for dealing with this issue (dialogue and ethical development; migration flows and religious diversity; intercultural education and new illustration; religion, citizenship and human rights; or religion, cultural diversity and dialogic pedagogy). Results. The need for intercultural education to clearly address the issue of religious pluralism is highlighted, for which, with pedagogical and curricular criteria, cooperative learning is justified, proposing new action techniques in the classroom, more specifically, Jigsaw, case studies and autobiographies. Conclusion. Taking care not to mystify them, the techniques of cooperative action in the classroom may contribute to the progress of a dialogical pedagogy which, in this case, implies that students would increase their awareness of the various religious views of existence. Of course, it also implies that such pedagogy would not impede the deployment of constructive controversies related to crucial issues in life |
Publisher version: | http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/17489 |
URI: | http://hdl.handle.net/10347/17568 |
DOI: | 10.5944/educXX1.12861 |
ISSN: | 1139-613X |
E-ISSN: | 2174-5374 |
Rights: | © 2017 Revista Educación XX1. Este trabajo está licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 |
Collections
-
- DPD-Artigos [794]
- ESCULCA-Artigos [211]
The following license files are associated with this item: