Show simple item record

dc.contributor.authorFernández Rey, José
dc.contributor.authorRedondo Lago, Jaime Mauro
dc.date.accessioned2018-11-02T13:36:26Z
dc.date.available2018-11-02T13:36:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFernández-Rey, José & Redondo, Jaime (2017). Modulating Effects of Emotional Valence on Recognition Memory for High-Arousal Pictures. Universitas Psychologica, 16(1)
dc.identifier.issn1657-9267
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10347/17677
dc.description.abstractThe main aim of this paper was to provide new evidence on the effects of valence on recognition memory of emotional pictures, on the basis of rigorous experimental control of stimulus material. Valence was manipulated using pleasant and unpleasant pictures, keeping arousal constant at a high level. A reference condition with a neutral value in both dimensions was also included. We found greater discrimination and a more conservative response bias, as well as slower recognition decisions, for pleasant pictures. Also worthy of mention is the high positive correlation between response times and discrimination measures just for such pictures. These results would be consistent with an adaptive interpretation based on motivation and personal relevance of emotional information
dc.description.abstractEl principal objetivo del presente trabajo fue aportar nueva evidencia sobre los efectos de la valencia en el reconocimiento de imágenes de contenido emocional, a partir de un riguroso control experimental del material estimular. Se manipuló la valencia a niveles agradable y desagradable, manteniendo constante el arousal a un nivel alto. Se incluyó también una condición de referencia con un valor neutro en ambas dimensiones. Se encontró una mejor discriminación, un sesgo de respuesta más conservador y un reconocimiento más lento para las imágenes agradables. Además, solo para estas imágenes existió alta correlación positiva entre tiempos de respuesta y discriminación. Estos resultados serían consistentes con una interpretación de carácter adaptativo basada en la motivación y relevancia personal de la información emocional
dc.language.isoeng
dc.publisherPontificia Universidad Javeriana, Facultad de Psicología
dc.rights© 2017 José Fernández Rey y Jaime Mauro Redondo Lago. Esta obra ha sido publicada en Universitas Psychologica bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEmotional pictures
dc.subjectValence
dc.subjectArousal
dc.subjectRecognition memory
dc.subjectResponse times
dc.subjectImágenes de contenido emocional
dc.subjectValencia
dc.subjectMemoria de reconocimiento
dc.subjectTiempo de respuesta
dc.titleModulating Effects of Emotional Valence on Recognition Memory for High-Arousal Pictures
dc.title.alternativeEfectos moduladores de la valencia emocional sobre la memoria de reconocimiento para imágenes de alto arousal
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.DOI10.11144/Javeriana.upsy16-1.meev
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.meev
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.contributor.affiliationUniversidade de Santiago de Compostela. Departamento de Psicoloxía Social, Básica e Metodolóxica
dc.description.peerreviewedSI


Files in this item

application/pdf
Name: 2017_up_fernandez_modulating.pdf
Size: 460.7 Kb
Format: PDF


Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2017 José Fernández Rey y Jaime Mauro Redondo Lago. Esta obra ha sido publicada en Universitas Psychologica bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as  © 2017 José Fernández Rey y Jaime Mauro Redondo Lago. Esta obra ha sido publicada en Universitas Psychologica bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional





Harvesters:Useful links:
Universidade de Santiago de Compostela | Teléfonos: +34 881 811 000 e +34 982 820 000 | Contact Us | Send Feedback