Show simple item record

dc.contributor.authorDoval Salgado, Lisardo
dc.contributor.authorSantos Rego, Miguel Ángel
dc.contributor.authorJorge Barreiro, Francisco Javier
dc.contributor.authorCrespo Abelleira, Antonio
dc.date.accessioned2019-04-12T13:08:36Z
dc.date.available2019-04-12T13:08:36Z
dc.date.issued1993
dc.identifier.citationSalgado, L. D., Rego, M. A. S., Barreiro, F. J. J., & Abelleira, A. C. (1993). Estilos docentes y discentes: consideraciones pedagógicas a la luz de la neurociencia. Revista española de pedagogía, 311-323
dc.identifier.issn0034-9461
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10347/18620
dc.description.abstractEste estudio se puede registrar dentro de una matriz disciplinaria que intenta mostrar sus posibilidades, en el presente, en el marco de una nueva ciencia pedagógica. Se trata de una matriz neuropedagógica que exige, a la luz de la neurociencia, más atención para los fenómenos neuroeducativos. Si el proceso educativo tiene que ver con una formación integral del ser humano, entonces la pedagogía no puede renunciar, como ciencia, a los importantes avances derivados de la investigación en neurociencia en este momento, precisamente porque esos avances, o logros, están ayudando para ampliar tal educación / entrenamiento humano. Entre estos logros, no puede olvidarse algo como la asimetría cerebral, la especialización hemisférica y , especialmente, la preferencia individual por percibir la realidad externa que es objeto de conocimiento. De hecho, estudios recientes muestran que algunas personas prefieren abordar el procesamiento de información a través del canal visual (hemisferio derecho) mientras que los otros prefieren hacerlo a través del canal auditivo (hemisferio izquierdo)
dc.description.abstractThis study can be registered within a disciplinary matrix which is trying to show its possibilities, at the present time, in the framework of a new pedagogical science. It deals with a neuropedagogy matrix that is demanding, on the light of neuroscience, more attention for neuroeducative phenomena. If the educational process has to do with an integral training of human being, then pedagogy can not to give up, as a science, to the important advances derived from the neuroscience research in this time, precisely because those advances, or achievements, are helping to enlarge such human education/training. Among these achievements it can't be forgetted sorne as brain assymetry, hemispheric specialization and, specially, the individual preference to perceive the external reality that is object of knowledge. In fact, recent studies show that sorne individuals prefer to board information processing through visual channel-right hemisphere while the others prefer to do it through auditive channel-left hemisphere. The latter point of view was adopted by the traditional and verbalist pedagogy, contributing in this way and from classrooms to the development of unidimensional persons in their learning relationshisp. This is the reason why we defend a holistic education/teaching model. A model that take into account compensatory teaching strategies; that is, corrective strategies respect of the spontaneous tendency in each teacher depending on his/her own learning style
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Internacional de La Rioja
dc.rights© 1993 Universidad Internacional de La Rioja
dc.subjectNeuroscience
dc.subjectTeaching and Learning Styles
dc.subjectHolistic Education
dc.subjectCognitive Processes and Pedagogical Intervention
dc.subject.classificationMaterias::Investigación::58 Pedagogía::5801 Teoría y métodos educativos
dc.titleEstilos docentes y discentes: consideraciones pedagógicas a la luz de la neurociencia
dc.title.alternativeTeaching and learning styles: pedagogical considerations in the ligth of neuroscience
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.publisherversionhttps://revistadepedagogia.org/li/101400037938/estilos-docentes-y-discentes-consideraciones-pedagogicas-a-la-luz-de-la-neurociencia/101400038064/
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.e-issn2174-0909
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.contributor.affiliationUniversidade de Santiago de Compostela. Departamento de Ciencias Morfolóxicas
dc.contributor.affiliationUniversidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica e Organización Escolar
dc.description.peerreviewedSI


Files in this item

application/pdf
Name: estilos_lisardo.pdf
Size: 686.6 Kb
Format: PDF


Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record






Harvesters:Useful links:
Universidade de Santiago de Compostela | Teléfonos: +34 881 811 000 e +34 982 820 000 | Contact Us | Send Feedback