Competencia científica de estudiantes que ingresan y egresan de la Universidad
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10347/20239
Files in this item
Metadata of this item
Title: | Competencia científica de estudiantes que ingresan y egresan de la Universidad |
Alternative Title: | Science competency of students enrolling and graduating at University |
Author: | Falicoff, Claudia Beatriz Santiago Odetti, Héctor Domínguez Castiñeiras, Xosé Manuel |
Affiliation: | Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais |
Subject: | Competencia científica | Enseñanza universitaria | Química | Science competency | Higher education | Chemistry | |
Date of Issue: | 2014 |
Publisher: | Universitat Autònoma de Barcelona |
Citation: | Falicoff, C. B.; Domínguez Castiñeiras, J. M.; Odetti, H. S. (2014) Competencia científica de estudiantes que ingresan y egresan de la Universidad. Enseñanza de las Ciencias, 32.3, pp. 133-154 |
Abstract: | En el presente estudio se presentan resultados que ponen de manifiesto con qué competencia
científica ingresan los estudiantes en la Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas (primer curso
de las carreras de Bioquímica y de Biotecnología de la Universidad Nacional del Litoral de Santa Fe,
Argentina) y con cuál egresan de ella (quinto curso de las mismas carreras). Para obtener la información,
se elaboraron dos cuestionarios ad hoc: uno con preguntas que abarcan las tres subcompetencias científicas
y otro para explorar la influencia de ciertas características del contexto sobre el rendimiento en estas.
Los resultados indican que los ingresantes parten de un nivel bajo en el rendimiento de todas las
subcompetencias científicas evaluadas. Luego de la instrucción, en los últimos años, el desarrollo es favorable
y de manera más apreciable en Bioquímica que en Biotecnología This study presents results that show the science competency of students enrolling at the School of Biochemistry and Biological Sciences (first year of the courses of Biochemistry and Biotechnology of the Universidad Nacional del Litoral de Santa Fe, Argentina) and what competency they have when they finish University (fifth year of the same courses). To collect the information, two ad hoc questionnaires were drafted: one with questions addressing three science subcompetencies, the other one was used to examine the influence that certain contextual factors might have had on these competencies performance. The results indicate that first-year students start with a low performance level for all the science subcompetencies assessed. After instruction, in the last years, the competencies develop favorably, more so among students of Biochemistry than among those of Biotechnology |
Publisher version: | https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1020 |
URI: | http://hdl.handle.net/10347/20239 |
DOI: | 10.5565/rev/ensciencias.1020 |
ISSN: | 0212-4521 |
E-ISSN: | 2174-6486 |
Rights: | Copyright (c) Autores. Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional |
Collections
-
- DEMPC-Artigos [417]
- RODA-Artigos [196]