Maladaptative personality traits in adolescence: Behavioural, emotional and motivational correlates of the PID-5-BF scales
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10347/20967
Files in this item
Metadata
Title: | Maladaptative personality traits in adolescence: Behavioural, emotional and motivational correlates of the PID-5-BF scales |
Alternative Title: | Rasgos desadaptativos de personalidad en la adolescencia: correlatos conductuales, emocionales y motivacionales de las escalas PID-5- BF |
Author: | Romero Triñanes, Estrella Alonso Vilar, Cristina |
Affiliation: | Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Psicoloxía Clínica e Psicobioloxía |
Subject: | Maladaptive traits | PID-5-BF | Bullying | Cyberbullying | Problematic Internet use | Well-being | Self-determination theory | Adolescence | Rasgos desadaptativos | Acoso | Ciberacoso | Uso problemático de Internet | Bienestar | Teoría de la autodeterminación | Adolescencia | |
Date of Issue: | 2019 |
Publisher: | Colegio Oficial de Psicólogos de Asturias |
Citation: | Romero, E., & Alonso, C. (2019). Maladaptative personality traits in adolescence: Behavioural, emotional and motivational correlates of the PID-5-BF scales. Psicothema, 31(3), 263-270 |
Abstract: | Background: Despite the recent popularity of the classifi cation for
maladaptive traits proposed by the DSM-5, little is known about the
implications of these traits in adolescent populations. This study examines
the relationship between the fi ve broad maladaptive traits included in the
DSM-5 (Negative Affect, Detachment, Antagonism, Disinhibition and
Psychoticism) and a wide range of criteria of adolescent functioning:
behavioural (bullying, cyberbullying, victimization, cybervictimization,
problematic Internet use, substance use), emotional (negative and positive
emotions, life satisfaction, self-esteem, loneliness) and motivational
(extrinsic and intrinsic aspirations). Methods: Data were collected from
921 community adolescents, who were administered the brief form of the
Personality Inventory for the DSM-5 (PID-5-BF) as well as self-reported
measures of the behavioural, emotional and motivational criteria.
Results: Antagonism and Disinhibition were the most important traits for
behaviour problems, with face-to-face bullying being more associated with
maladaptative traits than cyberbullying; Negative Affect, Detachment and
Psychoticism were more closely related to emotional dissatisfaction, and
adolescents’ goals were associated with most of the maladaptative traits.
Conclusions: This study supports the relevance of the PID-5 traits for
adolescents, and extends the nomological net of pathological personality
traits to multiple facets of emotions, motivations and social behaviour in
young people Antecedentes: a pesar de la reciente popularidad de los rasgos desadaptativos de la personalidad propuestos por el DSM-5, se sabe poco sobre sus implicaciones en la adolescencia. Este estudio examina la relación entre los cinco grandes rasgos desadaptativos incluidos en el DSM-5 (Afecto Negativo, Desapego, Antagonismo, Desinhibición y Psicoticismo) y múltiples criterios de funcionamiento adolescente: conductuales (acoso, ciberacoso, victimización, cibervictimización, uso problemático de Internet, uso de sustancias), emocionales (emociones negativas y positivas, satisfacción con la vida, autoestima, soledad) y motivacionales (aspiraciones extrínsecas e intrínsecas). Método: se recogieron datos en 921 adolescentes de la población general, a quienes se les administró el PID-5-BF, así como medidas autoinformadas de los criterios a analizar. Resultados: Antagonismo y Desinhibición fueron los rasgos más asociados con los problemas de conducta, y el bullying se vio más relacionado con los rasgos PID que el ciberbullying; Afecto Negativo, Desapego y Psicoticismo se relacionaron más estrechamente con la insatisfacción emocional, y los rasgos desadaptativos contribuyeron también a predecir las metas de los jóvenes. Conclusiones: este estudio apoya la relevancia de los rasgos del PID-5 en la adolescencia, y extiende su red nomológica a múltiples facetas de las emociones, motivaciones y conducta social de los adolescentes |
Publisher version: | https://doi.org/10.7334/psicothema2019.86 |
URI: | http://hdl.handle.net/10347/20967 |
DOI: | 10.7334/psicothema2019.86 |
ISSN: | 0214-9915 |
E-ISSN: | 1886-144X |
Rights: | © 2019 Psicothema |
Collections
-
- PCP-Artigos [342]