Hacia la enseñanza en línea. Estudio mixto de una reestructuración metodológica en pandemia
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10347/29846
Files in this item
Metadata
Title: | Hacia la enseñanza en línea. Estudio mixto de una reestructuración metodológica en pandemia |
Alternative Title: | Towards online university teaching. Methodological restructuring mixed study in pandemic |
Author: | González-Villa, Ángela Regueira, Uxía Gewerc Barujel, Adriana |
Affiliation: | Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Pedagoxía e Didáctica |
Subject: | WebQuest | Red social | Enseñanza online | CoVId-19 | Enseñanza superior | Social network | Online teaching | Higher education | |
Date of Issue: | 2022 |
Publisher: | Alfonso Infante |
Citation: | González-Villa, A.; Regueira, U.; Gewerc, A. (2022). Hacia la enseñanza en línea. Estudio mixto de una reestructuración metodológica en pandemia. Campus Virtuales, 11(2), 21-37 |
Abstract: | Este estudio analiza las potencialidades y limitaciones de la transformación
metodológica implicada en el paso de una enseñanza mixta hacia su total digitalización en una
universidad tradicionalmente presencial. Se contextualiza en la contingencia de la CoVId-19, pero
transciende este periodo para centrarse en la necesidad de transformación de la enseñanza
universitaria. Se nutre del aprendizaje auténtico, situado y auto-corregulado. Adopta una
WebQuest, una Red Social y diversos materiales que integran elementos de gamificación y
contenido multimodal. El estudio lleva a cabo un diseño mixto con un cuestionario ad hoc y el
análisis documental de las producciones del alumnado. Los resultados muestran alta motivación e
implicación; significativo desarrollo conceptual; dificultades vinculadas a la temporalización;
resistencias al cambio metodológico, baja autorregulación; dificultades para la gestión de la
incertidumbre; y apuntan algunas pistas para una enseñanza en línea coetánea a las necesidades de
una sociedad híbrida This study analyses potentials and limitations of a teaching proposal that materialises the transition from blended Learning towards fully online teaching. A design marked by the CoVId- 19, but transcends this period to focus on the need to transform university teaching. It is spurred on by authentic, positioned and self/regulated learning. It adopts a WebQuest; a Social network; and various materials that integrate elements of gamification and multimodal content. The study carries out a mixed design with an ad hoc questionnaire and the documentary analysis of students’ productions. The results show high motivation and involvement; significant conceptual development; difficulties related to timing, resistance to change in the usual methodology, low selfregulation and problems to manage uncertainty; and it points ways of developing online teaching that is contemporary to the needs of a hybrid society |
Publisher version: | https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.973 |
URI: | http://hdl.handle.net/10347/29846 |
DOI: | 10.54988/cv.2022.2.973 |
ISSN: | 2255-1514 |
Rights: | Este artigo publícase baixo Licencia CC BY NC . (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) |
Collections
-
- Stellae-Artigos [104]